Connect
To Top

10 Tips Som Kan Boosta Din Tröga Fettförbränning

Att bränna fett är inte enkelt. Ofta står vi och stampar på samma vikt under långa perioder utan att se resultat och utan att veta varför. Om du har testat allt du kan komma på, läs igenom vår lista för att få tips som får venerna och magrutorna att komma fram.

1, Fortsätt lyfta tungt. Många tror att man måste lyfta lätta vikter och göra många repetitioner för att få resultat, men att lyfta tyngre och något färre repetitioner är det som kan få dig till ditt mål om dina resultat stagnerat. Gärna basövningar som knäböj, marklyft och bänkpress.

2, Testa super-set. Högre puls och kortare pauser kan vara oumbärligt när du försöker bli rippad.

3, Kortare vila mellan dina sets. Att hänga runt och vila i en kvart mellan seten kommer inte funka om ditt mål är att bränna fett. Hur mycket vilar du mellan dina set just nu? Testa att sätta en timer på 1-2-3 minuter mellan seten. Känn hur pulsen och pumpen ökar. Det kommer bränna, men det kommer också ge resultat.

4, Avsluta starkt. Det finns inget som säger att du måste avsluta ditt pass med att gå på bandet eller att cykla ändlösa kilometer på träningscykeln. Du kan absolut mixa upp din avslutning på passet genom att göra tyngre utfall, köra slut på överkroppen med battle ropes, svinga dig svettig med en kettlebell eller bränna den sista orken på farmers walk.

5, Högintensiv intervallträning (HIIT) istället för kondition. HIIT är ett mycket effektivt sätt att jaga upp pulsen och slakta kalorier och framför allt så boostar det förbränningen efter passet till upp till 24 timmar efter. En stor fördel är att du dessutom kan vara utomhus i en backe, en trappa, på en gräsmatta eller bara på trottoaren utanför ditt hus, vilket kan vara mer motiverande än inomhus.

6, Hög- och låg-dagar. Att variera intaget på kolhydrater utefter hur tunga passen är under dagarna kan vara nyckeln du letar efter. Till exempel om du har marklyft, knäböj och bänkpress på schemat så kan du testa att ha t.ex. 50-100 gram mer kolhydrater de dagarna och de andra dagarna 50-100 gram mindre.

7, Akta dig för småätandet och flytande kalorier. Du kanske dricker apelsinjuice till maten, flera burkar sportdryck, en hel del bars under veckorna. Testa att byta ut det mot en frukt istället, du får garanterat i dig mer vitaminer, mineraler och fibrer.

8, Skräpmat. Om du har ställt in dig på ett mål och handlat in allt du behöver för din kommande diet, se till att rensa ut allt du inte behöver från skafferiet och kylskåpet. Om du inte kan få tag på något när du är sugen så minskar chansen att du kommer äta det. Är det ofta på kvällen? Planera att gå och lägga dig tidigare, förbered kroppen på att det är dags att sova genom att släppa taget om all elektronik så att kroppen lär sig att det är dags att slappna av.

9, Sluta leta efter genvägar. Att bränna fett är ett tungt arbete. Det tar tid och det krävs disciplin. Det finns inga hemligheter. Gör rätt val och håll dig till din plan.

10, Hitta någon som motiverar dig. En vän eller en närstående person som kan motivera dig, som kan hjälpa dig att hålla dig till din plan. En person som du kan kontakta ifall du känner dig förvirrad.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Bränna Fett