Connect
To Top

3 Viktiga Principer Alla Som Tränar Måste Känna Till

Styrketräning behöver inte vara komplicerat. Faktum är att du inte behöver veta hälften så mycket som du tror. Så länge du känner till 3 viktiga principer kan du träna systematiskt för resultat relativt enkelt. Memorera strategierna, och förstå innebörden.

1. Teknik Går Före Allt

Du behöver inte träna tungt för att få resultat. Först måste du utföra övningarna korrekt.  Om du inte utför övningarna korrekt kommer du inte bara stå stilla. Du kommer skada dig, och kanske utvecklas bakåt istället för framåt. Respektera kroppens begränsningar. Det är inte alla skador som försvinner snabbt. Har du otur skadar du dig för livet. Skada dig allvarligt och du tvingas vila. Det begränsar resultat med möjligheten att utvecklas. Gör inte ett misstag du enkelt undviker. Det finns många sätt att lära sig om träning och teknik. Vill du lära dig att träna korrekt? Anlita en tränare, hamstra information, eller härma instruktionsvideos på Youtube.

2. Tålamod Är Elementärt

Vill du ha resultat, på riktigt? Då behöver du träna med gott tålamod. Styrketräning är nämligen ingen quickfix. Även om du sköter alla bitar – träningen, kosten, och återhämtningen – närmast exemplariskt kommer det ta tid innan du får resultat. Tycker du att inget händer? Det säger i princip ingenting. Det är bara en känsla, och din perception, som spelar dig ett spratt. Den mänskliga kroppen är inte konstruerad för att bygga muskler eller bränna fett snabbare än evolutionärt logiskt. Snabba förändringar i vikt och kroppskomposition är inte viktigt för överlevnad. Kroppen skiter fullständigt i om du tränare hårdare, äter mer protein, eller vilar mer. Den vill inte bygga muskler och bränna fett snabbare än vad den behöver. Bäst resultat får personer som tränar systematiskt långsiktigt. Personer som tränar med  tålamod aldrig ger upp kommer i regel längst. Bli den typen av person, och du kommer förr eller senare lyckas.

3. Oldschool Före Newschool

En allmän missuppfattning är att avancerade, komplicerade strategier och tekniker ger bättre resultat. Det hade inte kunnat vara mer fel. Enkel styrketräning, med enkla övningar, ger bättre resultat. Det finns ingen anledning att använda dropset, giantset, myoreps, när du knappt behärskar styrketränigens mest grundlägande övningar. Fokusera på simpla men effektiva program som fungerat i alla tider. Reps, set och vila inom rimliga gränser. Basövningar som marklyft, knäböj och bänkpress behöver utgöra grunden i alla seriösa träningsprogram.

Träna tekniskt korrekt, med enkla metoder, och låt det ta tid. Eftersträva dessa principer, glöm aldrig varför det är viktigt, och du kommer få resultat lekande lätt – med tiden.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Motivation