Connect
To Top

3 Sätt Att Bygga Trapezius För Att Få Bred Tjurnacke

Trapezius är en muskel som sitter på övre delen av bröstryggen. Den aktiveras vid träning där axlarna förs uppåt, bakåt och även snett ned bakåt. Förutom det så aktiveras också Trapezius vid de flesta övningar för ryggen och även baksida axlar. Vanliga övningar är olika varianter av shrugs eller drag.

1. Shrugs med skivstång, shrugs med hantlar, shrugs i kabelmaskin och shrugs i smithmaskin, kärt barn har många namn. Oavsett vilken variant du kör så är det viktiga i slutändan att du tänker på att utesluta armarna så mycket som möjligt under lyftet och fokusera på att låta axlarna jobba själv. Det är väldigt lätt att börja flexa med armarna när man drar upp vikten. Trapezius är som sagt en stark muskel så du kan lasta på rätt bra med vikt när du känner att du börja få bra grepp om övningarna.

2. Övningarnas övning, kungen av basövningarna, vi pratar såklart om marklyft. Trapezius är inte en av de primära muskelgrupperna som blir belastade, utan en sekundär, assisterande muskel. Dock blir den belastad och är anspänd hårt i princip under hela lyften och många byggare har genom åren utvecklat rejäla tjurnackar genom tunga och åter fler tunga lyft. Du behöver alltså inte tänka på att aktivera Trapezius överhuvudtaget, den aktiverar sig själv. Enkelt va?

3. Ytterligare ryggövningar som belastar Trapezius sekundärt, men ändå tungt, är stångrodd, hantelrodd, kabelrodd och i stort sett alla andra rodd-övningar för ryggen.

Med det här sagt så ge det tid, lyft tungt, ät mycket mat och var konsekvent så lär du se resultat.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Bodybuilding