Connect
To Top

5 Grymma Övningar För En Stark Välformad Rumpa

Förutom att en välformad rumpa är ett mycket trevligt attribut hos en människa, oavsett om du är man eller kvinna, så gör den inte så mycket för dig när du bara promenerar. Däremot om du går mycket uppför, ofta har bråttom eller gillar att jogga så kan det vara bra att du har lite mer välutvecklad bakdel än normalt.

Inför utomhussäsongen 2016, se till att börja jobba på volymen och styrkan redan idag. Här kommer en lista på fem av de mest krävande övningarna för gluteus.

1. Utfall – Genom att göra utfall med större kliv framåt belastas gluteus maximus och hamstrings intensivt.

2. Marklyft/raka marklyft – Såklart. Gluteus maximus sträcker ut höften och när du kör marklyft eller raka marklyft belastas alltså muskeln mycket mer än du tror.

3. Hipthrusters/höftlyft – Fint verktyg för att skulptera gluteus maximus. Utförs långsamt och kontrollerat, håll gärna still i någon sekund i toppläget och kontrahera.

4. Kabelextensioner – Extensioner bakåt i kabelmaskin är en bra övning för gluteus maximus. Extensioner i sidled utåt belastar gluteus medius, alltså utsidan av höften. Gärna många repetitioner per set.

5. Extensioner i maskin – Är ryggstödet mycket tillbakalutat så belastar du gluteus medius och om ryggstödet är mer rakt eller om du är framåtlutad så belastar du gluteus maximus övre del.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Bygga Muskler