Connect
To Top

5 Skäl Varför Du Inte Borde Skippa Benträningen

Tränar du kroppen jämnt och är på gymmet ofta? Då har du förmodligen lagt märke till att många struntar i benen eller tränar dem väldigt sporadiskt. Du kanske till och med har en vän i din närhet som lägger all sin tid på bröst och armar och aldrig kör knäböj.

“Jag får min benträning på löpbandet”, “jag struntar i ben, det är inte roligt” eller “jag har för stora ben redan”. Ursäkterna är många och flera av oss föredrar att pressa upp höga siffror i bänken och att stå framför spegeln och curla biceps.

Du kan hitta studier som visar att knäböj & marklyft ökar frisättningen av tillväxthormon och testosteron mer än någon annan träning. Dessa är naturliga muskelbyggande hormoner. Om du inte kan träna överkroppen på grund av en skada, kan du förhindra muskelnedbrytning i överkroppen genom att göra tunga böj och lyft.

Du arbetar med hela kroppen när du kör knäböj och marklyft, inte bara benen, ryggen eller bålen. Dina armar belastas hårt i båda övningarna, magmusklerna får jobba stenhårt med att stabilisera kroppen och hålla ryggen rak och dina bröstmuskler är hårt anspända under marklyft.

Symmetri är viktigt. Inte bara för det estetiska, men även för att du vinner i längden på att vara mer jämnt tränad. Hur ska du kunna bänkpressa tunga vikter om du inte är tillräckligt tränad i muskelgrupperna du använder sekundärt? Om inte de är i fas med den primära muskelgruppen du tränar, hjälper det dig eller håller det dig tillbaka?
Du behöver kanske inte lägga till ytterligare en dags ‘pec-wreck’, utan du kanske rent av behöver träna axlar, triceps och bröstrygg. Vad gör ben och bål när du curlar biceps? Håller kroppen upprätt och ser till att du bibehåller god hållning och inte sjunker ihop när det börjar ta emot.

‘Hur kommer benträning in i allt det här’ undrar du. Jo, det gör faktiskt en hel del att ha en starkt bendriv och kunna hålla kroppen anspänd från tårna ända ut i armarna när du bänkar och du behöver definitivt ha stabilitet nedifrån och upp när du kör militärpress eller vilken annan stående övning som helst.

Sist men inte minst kommer kanske det viktigaste av allt. Benen huserar några av kroppens största muskler och du behöver träna med tunga vikter. Det är verkligen inte glamoröst. Det krävs mer än en skopa karaktär för att träna ben tungt. Det är fysiskt och psykiskt utmanande och du behöver en hel del mental styrka för att ta dig igenom passen. Benträning kommer bygga mental uthållighet och karaktär som ingen annan muskelgrupp och det är något du kan dra nytta av i allt du tar dig för i livet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Bodybuilding