Connect
To Top

Är Det Sant Att Stretching Förebygger Träningsvärk?

Det sägs att soldater i det antika Grekland och Romarriket stretchade som en del av sina krigiska förberedelser. Detta för att mer effektivt förflytta sina styrkor under strid.

Stretching sägs också hjälpa mot träningsvärk, det spelade tyvärr inte så stor roll för flerparten av soldaterna som drog ut i blodigt krig, då en spjutspets eller en svärdsklinga svårligen gick att förebygga, men för oss som endast kämpar i gymmet är det desto viktigare att veta vad som är sant eller falskt.

Vad är då sant om stretching när det kommer till träningsvärk?

Enligt läkare Rikard Viberg, specialist i allmänmedicin, så har stretching och uppvärmning mycket liten eller ingen effekt på träningsvärk.

Om man tränar och vill undvika träningsvärk kan man tänka på att öka träningsmängden och belastningen stegvis och att träna regelbundet, berättar Rikard Viberg.

Om man belastar sina muskler på ett nytt eller intensivt sätt, kan man få träningsvärk. Både vältränade och otränade kan få träningsvärk och den brukar kännas som mest ett till två dygn efter själva belastningen. När man får träningsvärk uppstår en svullnad i musklerna som gör ont.

– Att ha träningsvärk är inte farligt, men när man har ont kan man ta det lite lugnare med träningen eller träna de muskler som inte värker.

Efter ett träningspass bör man dock stretcha för att hela tiden försäkra sig om att man har god rörlighet i lederna och musklerna. De flesta idrotter är beroende av god rörlighet för att på så sätt öka rörelseomfånget och öka farten eller kraften i till exempel ett löpsteg och då få ett bättre resultat. Det är lika sant när det kommer till effektiv styrketräning.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Rekommenderat