Connect
To Top

När Är Egentligen Bästa Tiden På Dygnet Att Träna?

Instinktivt är bästa tiden att träna är det tillfälle på dagen du har som mest energi och har möjlighet att träna. Men när är bästa tiden att träna – rent biologiskt – för optimala resultat? Är det skillnad om man vill bygga muskler, bränna fett eller prestera bättre?

Det är per definition sant att bästa tiden att träna är när du vill och kan. Individuella skillnader är väsentliga i sammanhanget. Men det finns mer som skiljer oss åt än tidpunkten vi föredrar att träna. Det finns individuella skillnader på biologiska plan, på grund av personliga variationer i den cirkadiska rytmen, som bestämmer standard på prestation och återhämtning.

Vill du maximera träningens avkastning? Då behöver du inte bara träna den tid på dygnet som passar din vardag bäst, utan den tid på dygnet som är bäst för ändamålet. Dina personliga mål.

Forskningen avslöjar ett par viktiga punkter;

Muskeltillväxt
Produktionen av manligt könshormon är generellt högre på morgonen, och sjunker sedan sakteligen under dagen. Morgonen kan därför vara bästa tillfället för män att träna. Den mänskliga kroppen respons på testosteron, i kombination med träning, har visat sig vara mer signifikant på morgonen än senare under dagen. Vill du bygga muskler? Träna på morgonen.

Fettförbränning
Det finns mycket belägg för att många tränande personer upplever en högre efterförbränning – eller “EPOC”, excess postexercise oxygen consumtion – om man tränar senare under dagen. Högre EPOC innebär att kroppen förbrukar fler kalorier under efterföljande återhämtningsperiod.

Muskeluthållighet
Tränar du för uthållighet och undrar när du ska träna för bäst resultat kan du sluta fundera. Det spelar nämligen föga roll, visar dagens forskning. Individuella upplevelser varierar, och det är framför allt en frågan om aktuella energinivåer när du ämnar optimera uthållighetsträningen.

Anaerob Träning
När det kommer till prestation som lutar sig mot det anaeroba systemet, såsom renodlad styrketräning, föreslår studier att styrketräning är optimalt att genomföra tidig eftermiddag eller kväll. Effekten är uttalad när det kommer till kraftutveckling – när du behöver producera maximal kraft under begränsad tid – och även om individuella skillnader finns är tendensen väldigt tydlig.

Sprinter / Intervaller
Data visar att bästa tiden för att träna sprinter och intervaller är, precis som styrketräning för styrka och kraft, tidig eftermiddag och kväll. Anledningen att du kan springa bättre senare under dagen beror troligtvis på det faktum att kroppstemperaturen stiger under dagen, vilket föranleder till optimala förutsättningar för smidighet och funktioner som är viktiga för sprinter och intervaller.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Rekommenderat