Connect
To Top

Bästa Träningsprogrammet För Total Hypertrofi

Jag har kört lite som jag känner för efter kompisens tips, till nu. Tänkte testa något mer seriöst och målet är mer muskler. Det blir antingen Starting Strength eller German Volume Training (GVT), men vet inte vad som är bäst för just mig.

Innan jag besvarar din fråga, baserat på informationen du gett mig, vill jag att du funderar på utgångsläget. Har du nyss börjat träna? Eller har du tränat seriöst en längre tid och nått en platå? Svaret är definitivt relevant, för olika tränande behöver träna olika.

Även om målet är detsamma – som i ditt fall, muskeltillväxt – kan det variera vilken strategi som är mest optimal. Om du nyligen började träna eller har tränat minde än ett år rekommenderar jag att du börjar med Starting Strength. Detta program är inte världsbäst för muskelhypertrofi, på den punkten är GVT troligen bättre i det långa loppet, men programmet är suveränt för att bygga en stark grund. Som nybörjare tjänar du mer på att träna för styrka.

Genom att träna för styrka fokuserar du på att bana in alla grundläggande rörelsemönster samtidigt som du lär dig jonglera med hyfsade vikter. Du kommer långt med basövningar som marklyft, knäböj, bänkpress och militärpress. När du inte längre utvecklas, och därmed inte upplever påtagliga resultat, kan du överväga GVT.

10×10-metoden som GVT ibland kallas är ett på många sätt gediget program. Många klienter som jag coachar inom Men’s Physique använder program baserade på GVT under uppbyggnadsfasen såväl som under tävlingsdiet. Det främsta skälet till att GVT är överlägset Starting Strength för detta är balansen. Programmet är det perfekta giftermålet mellan hypertrofi och styrka. Följer du den version av programmet som Charles Poliquin lanserade kan du förvänta dig fina ökningar, men var inte rädd för att helt fräckt experimentera med assisterande övningar för muskelgrupper du vill prioritera. Är du nybörjare rekommenderar jag dock att du börjar med Starting Strength. Mer avancerade tränande, som tränat åtminstone två år, kan uppleva större muskeltillväxt med träningsprogram som GVT.

Mathias Zachau är sedan februari 2015 chefredaktör för svenska Iron Man Magazine. När Mathias inte skriver artiklar om styrketräning och muskeltillväxt coachar han atleter inom fitness, bodybuilding och men’s physique och andra tränande online. Mer info om Mathias hittar du på www.mathiaszachau.com och instagram.com/mathiaszachau.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Bodybuilding