Connect
To Top

Bygg Starka Ben Med Denna Underskattade Övning

För att bygga starka vältränade ben behöver du träna med hög volym, tunga vikter och brutal intensitet i basövningar som knäböj. Men knäböj är inte den enda övningen som bygger starka ben. Här är en övning som många tränande underskattar.

Benen bär upp kroppsvikten och tar dig dit du vill gå, de huserar några av kroppens största muskelgrupper som behöver underhållas ofta, utmanande och tungt kontinuerligt för att bibehålla styrka och utvecklas.

Utfall är en av de mest utmanande övningarna du kan hitta. Det finns två alternativ, det första är att du tar ett stort steg framåt, vilket främst tränar rumpan, gluteus maximus, och baksida lår, hamstrings. Det andra är att du tar ett något kortare steg och därmed mer belastar framsida lår, quadriceps femoris.

Du kan utöva övningen med din kroppsvikt, hantlar, skivstång eller annat passande redskap.Viktigt att tänka på när du har vikter på nacken eller i händerna är att i princip hela tyngden hamnar på det främre benet, så du behöver ha ett bättre balanssinne, annars är det mer fördelaktigt att sänka vikten och fokusera på kontakt istället för att behöva fundera på balansen.

Så till utförande; ta ett steg framåt samtidigt som du håller överkroppen så rak som möjligt. Du får avsevärt bättre balans genom att fokusera på en punkt någonstans i horisonten, inte på golvet. Gå ner tills det främre låret är parallellt med golvet eller något längre ner och sen återgå till utgångsposition.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Bodybuilding