Connect
To Top

Topp 7: Proteinkällor För Maximal Muskelmassa

Vill du bygga muskler? Då behöver du protein. Tillräckligt mycket protein – av den bästa sorten. För alla som vill optimera träningen, och bara bygga så mycket muskler som möjligt, är inget lika viktigt som jakten på protein. Alla makronutrienter, inklusive fett och kolhydrater, bidrar till att bygga muskler. Men enbart protein reparerar muskelvävnad efter styrketräning.

Detta är bästa proteinkällorna för att bygga muskler. Oavsett om du bulkar eller deffar, motionerar eller tävlar. Botanisera och favorisera bland dessa livsmedel. Glöm inte variera intaget när du planen kosten. Cykla källorna, och kombinera olika, för bäst resultat.

1. Rött Kött

Kött är en fantastisk proteinkälla. Rött kött är inget undantag. Rött kött är nämligen fullsmockat med högkvalitativt animaliskt protein. Det innehåller både järn och (naturligt) kreatin. En tydlig nackdel med rött kött är fetthalten, som kan vara ganska hög om du, liksom jag, botaniserar bland låga priser. Det finns rött kött med låga fetthalter. Flankstek är ett ypperligt exempel. Föredrar du olika slags färs kan du enkelt minimera fett och energi. Det gör du smidigast genom att koka färsen innan du steker den. Det enda du behöver göra är att sila bort fettet som flyter upp till ytan, och lägger sig som en hinna över vattnet, och fiska upp köttet i förmån för pannan.

2. Kvarg

Ett tillskott av kasseinprotein kan rädda vilken diet som helst. Det är smidigt, smakar hyggligt, och är snålt på kilokalorier. Men för bukfyllnad är kvarg överlägset. Kvarg innehåller kasseinprotein som är protein med ett mer långsamt upptag. Det gör att kvarg, liksom ett tillskott av kasseinprotein, fungerar som antikatabol och anabol kvällsmat eller dietvänligt mellanmål. Den stora fördelen med kvarg framför kosttillskott är mättnadskänslan. Kvarg mättar mycket bättre, och håller dig mätt längre. Undvik smaksatta kvargsorter. Dessa varianter innehåller allt som oftast socker, och mer kolhydrater än protein. Fokusera på naturell kvarg för mer protein.

3. Ägg

Ägg har kallats naturens multivitamin. Förutom kvalitativt, fullvärdigt protein, innehåller ägg i det närmsta alla vitaminer och mineraler du behöver. Det har högt biologiskt värde, vilket gör det enkelt för kroppen att tillgodoräkna sig proteinet och använda det för att bygga mer muskler. Behöver du extra fett? Ät ägget helt. Behöver du mindre fett? Släng gulan, och använd äggvitan.

4. Kyckling

Deffmaten nummer #1! Kyckling innehåller inte mycket fett, och är snålt tilltaget på energifronten. Att bulka på kyckling kan vara svårt. Då den låga energimängden gör att du behöver äta stora mängder för att pricka energibalans och energiöverskott om du baserar stora delar på kyckling. Under deffen är kyckling dock perfekt för att hålla energimängden nere. Det är rikt på protein, enkelt att tillaga, och recept finns i överflöd. Grillat, stekt, kokt eller som gryta. Sky’s the limit!

5. Mjölk

Liksom kvarg och kasseintillskott innehåller mjölk långsamt protein. Mjölk är dock lite annorlunda. Det är nämligen naturligt producerat för att maximera tillväxtpotentialen, och innehåller även vassleprotein. Mjölk ger både snabbt och långsamt protein. Man hade, inte helt osökt, kunnat kalla mjölk för naturens motsvarighet till gainerproteindrinkar. Förutom mycket protein innehåller mjölk väsentliga vitaminer och mineraler. Eller vad sägs om magnesium, kalium, kalcium zinc, b-12, d- & a-vitamin, eller selen? Bara en sådan sak. Mjölk är kungligt!

6. Fisk

Ingen lista över bästa proteinkällorna är komplett utan fisk. Fisk i allmänhet är grym muskelmat. Torsk är, i min mening, minst lika komplett som kyckling eller kalkon. Sedan har vi det prismässigt mer humana alternativet alaska pollock, den alltför bespottade klassikern tonfisk, och den omega3-späckade laxen. Fisk är, oavsett fas, ultimat. Frågar du framgångsrika kroppsbyggare är sannolikheten stor att många väljer fisk framför fågeln – om budget tillåter. Fisk är nämligen mycket magrare, och troligtvis ganska mycket nyttigare, än rött och vitt kött.

7. Whey

Världens bästa kosttillskott? Mycket tyder på det. Om inte så är det åtminstone en het kandidat. Med whey syftar man på olika former av proteintillskott som består av vassleprotein. Allt som oftast är det vassleproteinkoncentrat, som är den billigaste varianten, man syftar på. Men det finns även det snabbare vassleproteinisolatet, och om möjligt ännu snabbare vassleproteinhydrolysat. Du kommer oftast lika långt med det billigare whey-proteinet. Kosttillskottet är välbeprövat, kommer i världens alla smaker, och har högt biologiskt värde. En proteindrink, med allt du behöver för bygga muskler, är ett utmärkt sätt att fylla proteinkvoten.

Vilka är dina favoriter? Kommentera och berätta!

 

1 Comment

  1. Angelo Hemin

    2014/02/01 at 05:19

    Mycket bra tips! Älska Iron man magazine!!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Artiklar