Connect
To Top

Kosttillskott Med C-Vitamin Försämrar Muskeltillväxt

Bland kroppsbyggare är det populärt att konsumera kosttillskott med C-vitamin för att förebygga förkylningar och främja reparation av skadad muskelvävnad. Men för mycket C-vitamin kan, enligt ny forskning, försämra träningsinducerad muskeltillväxt.

En studie från University of Tokyo, utförd på råttor, tittade på hur kosttillskott med C-vitamin påverkar träningsinducerad muskeltillväxt. Forskningen visar att C-vitamin, de hälsofrämjande egenskaperna till trots, försämrade muskeltillväxt. Extra C-vitamin konsumeras av atleter för att bekämpa fria radikaler, reaktiva kemikalier som produceras naturligt i kroppen, eftersom för mycket har kopplats till cellskada, försämrat immunförsvar och för tidig död.

Men fria radikaler är också involverade i kroppens adaption till styrketräning, och en del fria radikaler kan vara nyttigt. Även om överdrivna mängder kan vara skadligt. Vill du hålla dig borta från förkylningar kan du istället för att konsumera kosttillskott med C-vitamin och riskera att försämra muskeltillväxten eftersträva att få i dig mer C-vitamin i maten. Apelsin och broccoli är två hälsosamma livsmedel som innehåller C-vitamin och hjälper till att bekämpa fria radikaler.

Referenser:
Acta Physiologica, 208: 57-65, 2013

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Kost