Connect
To Top

Dynamisk Uppvärmning För Maximal Prestationsförmåga

Rörlighetsträning är något som är en viktig del i träningen – men som ofta glöms bort. Rörlighetsträning används flitigt inom fysioterapin eftersom en dålig rörlighet ofta kan vara anledningen till skador och värk.

Det är viktigt värma upp innan ett hårt pass och rörlighetsträning är bra för att förbereda kroppen på fysisk aktivitet samt för att minimera risken för skador och muskelsträckningar. Det kan vara bra att utföra en kort uppvärmning, exempelvis springa några minuter, innan rörlighetsträningen för att få upp pulsen och få igång blodcirkulationen.

Det är aldrig bra att stretcha länge innan träning, däremot är dynamisk rörlighetsträning en bra form av uppvärmning eftersom man gör det just dynamiskt – det vill säga att man gör en rörelse och håller inte muskeln i samma sträckta läge. Man ska inte göra den dynamiska rörligetsträningen speciellt länge, utan endast ett par sekunder per övning i ett snabbt tempo räcker gott. Hur kan då ett kort uppvärmningspass med dynamiska övningar se ut?

Jumping jacks: 15-20 st
Jämfota-hopp över en step-up bräda: 10-15
Knäböj: 15-20
Armhävningar: 10-20
Hip-thrusters utan vikt: 10-15
Säl-hopp: 10-15

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Övningar