Connect
To Top

Enkla Tips För Optimal Återhämtning Efter Träning

Du har precis avslutat ditt tunga styrkepass för dagen. Du torkar svetten i pannan och dricker din post-workout shake och börjar röra dig hemåt. I dörren möter du en person som är på väg in i gymmet för sitt andra tunga pass för dagen.

Hur orkar de? Tänker du. Hur hinner de återhämta sig? Vad gör dem som inte jag gör?

Först av allt så lägger de antagligen ner lika mycket kraft på att låta kroppen återhämta sig, som du lägger ner på ditt träningspass och för det andra så har de antagligen slutat tro på “överträning” och tror istället bara på “underåterhämtning”.

Nu är det såklart inte så enkelt, de flesta utav oss har långa arbetsdagar, påtryckningar och stress stora delar av dagen. Vissa har barn och andra har andra viktiga sysslor de behöver lägga tid på. Ändå finns det effektiva metoder för att kroppen ska få återhämta sig snabbare som i princip alla har tid till, oavsett livssituation.

Det första och kanske det allra viktigaste är såklart sömnen. Att inte få tillräckligt med sömn är nästan en garanti på att du inte får de resultaten du önskar med din träning. Jag har sovit 4-5 timmar per natt och jag har sovit 7-8 timmar per natt, ibland till och med mer och jag kan garantera att det är milsvida skillnader. Du minskar risken radikalt att bli sjuk om du sover fler timmar per natt och muskelbyggande hormoner som tillväxthormon och testosteron frisätts under sömnen, så när du vaknar är du redan starkare än när du gick till sängs kvällen innan.

Ett bra exempel på hur viktigt det är att få tillräckligt med sömn är när skådespelarna som tränade inför filmen 300, kung Leonidas tappra Spartaner, blev beordrade att sova minst 10 timmar per natt av deras tränare. Deras kroppar krävde helt enkelt den mängden sömn för att de skulle kunna återhämta sig optimalt inför ytterligare en dags “300 workout”.

Försök sova i ett mörkt och svalt rum och går det absolut inte att få ihop timmarna på natten, försök få tid för en liten tupplur på dagen.

Det andra är dina muskler. Stretcha, massera och förbered din kropp inför nästa tuffa pass. Använd till exempel en foam roller för att mjuka upp hårda och sammandragna muskler. Lägg gärna extra tid på rumpa, lår, vader och ländrygg. Finns det tid att besöka en massör, gå gärna dit och få dina knutar lösta samt för att slappna av. Med mindre stress och ängslighet i din vardag så ökar sannolikheten att du kommer lyckas med dina mål.

Det tredje är vanlig vardagsmotion. En kort promenad, rasta din hund, gå till affären istället för att ta bilen, ta trapporna istället för hissen, listan kan göras lång. En extra promenad är extremt underskattat, men den gör väldigt mycket för din återhämtning. Du ökar blodflödet i muskulaturen och dina blodkärl får en genomspolning, kroppen tar upp mer syre och din mentala status blir avsevärt bättre.

Försök att lämna telefonen eller annan elektronisk utrustning hemma. Se det som ett sätt att koppla ur och koppla av.

Sist men inte minst, maten. Tunga träningspass kräver mycket bränsle. Din kropp kan omöjligen bygga upp sig själv utan byggmaterial. Väldigt många som tränar hårt äter tyvärr för lite vilket försämrar deras utveckling och i värsta fall får den att stanna av helt. Mata dina muskler med rätt näring – som adekvata mängder protein, fett och kolhydrater – så att du kan nå dina mål. Misstänker du att du äter för lite, försök att sakta höja ditt intag med 100-200 kalorier per vecka för att hitta din zon där du ökar vikterna på gymmet men inte på vågen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Livsstil