Connect
To Top

Experten: Vid Sömnbrist Ökar Risken Att Bli Sjuk

Sömn är inte bara viktigt för återhämtning. Det reglerar också immunsystemet som är centralt i den mänskliga kroppens infektionsförsvar. Nu varnar experter för att risken att drabbas av infektion, förkylning, snuva och hosta ökar när vi sover för lite.

Professor Mats Lekander vid Karolinska institutet i Solna har forskat om sömn och vårt immunförsvar.

Det finns flera studier vid det här laget som visar ett samband mellan kortare sömn och ökad risk att få infektioner. Till exempel då en förkylning. Men det är ett ytterst komplext område med stora individuella skillnader, säger Mats Lekander till SVT.

Forskarna vid University of California i USA har studerat sömnen hos personer som via näsdroppar blev utsatta för förkylningsvirus. Enligt resultaten löper de som sovit mindre än sex timmar drygt fyra gånger så hög risk att bli förkylda, jämfört med dem som sovit mer än sju timmar per natt.

Enligt Mats Lekander är det viktigt att den som lider av sömnproblem får hjälp. Det är också riskabelt att systematiskt slarva med sömnen.

Man ska inte låna tid av sömnen under längre tid eftersom vi vet att kort sömn generellt hänger ihop på sikt med sämre hälsa, säger han.

Dessutom kan långvarig sömnbrist kan orsaka depression, viktuppgång, diabetes och ökad risk för hjärt- och hjärnsjukdomar. Det blir svårare att hantera stress. Ämnesomsättningen fungerar långsammare. Hjärnans mättnads- och hungercentrum påverkas, liksom blodsockerbalansen – du blir mer godissugen. Reaktions- och koncentrationsförmågan försämras. Det blir svårare att komma ihåg och lära sig saker.

En enda natts dålig sömn räcker för att öka risken att bli sjuk – blodprover på personer som varit vakna en natt visar att immunförsvaret försämras kraftigt.

Så försök att ha en regelbunden dygnsrytm. Motionera på dagtid. Slappna av mentalt och fysiskt innan läggdags. Använd inte surfplattor, mobiltelefoner och datorer innan läggdags. De avger ett ljus som lurar kroppen att det är dag, vilket sänker nivåerna av sömnhormon.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Hälsa