Connect
To Top

Träna Med Fasta Eller Mat – Vad Bränner Mest Fett?

Vad är bäst för att gå ner i vikt och bränna fett? Att äta före träning eller träna på fastande mage? Italienska forskare har undersökt hur fastande träning påverkar kroppens förmåga att förbränna fett, och svaret kommer överraska de allra flesta.

Fasta före träning ökar inte kroppens förmåga att använda fett som bränsle 24 timmar efteråt. Förvånansvärt, inte sant? Ännu mer intressant är att en mindre måltid före träning resulterade i högre energiförbrukning under och efter passet. Det betyder helt enkelt att träning med mat i magen bränner mer fett. Ett bättre alternativ för personer som deffar med andra ord.

Resultatet kan bero på kopplingen mellan kolhydrater och prestationsförmåga. Kolhydrater är nämligen ett viktigt bränsle för styrketräning, särskilt när du tränar runt 65 procent eller mer av 1RM. Något personer som tränar för styrka, muskeltillväxt, och fettförbränning bör göra. Under nattens fasta används kroppens kolhydratdepåer, vilket ger mindre bränsle till träningen.

Kolhydrater är ingen förutsättning, men det behövs för att träna optimalt. När du tränar för att gå ner i vikt och bränna fett kan en mindre måltid påverka prestationsförmåga, passets kvalité, och ämnesomsättning positivt. Vill du prestera bättre och bränna mer fett? Ät en måltid före passet.

Referenser:
International Journal Sports Nutrition Exercise Metabolism, 21: 48-64, 2011

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Kost