Connect
To Top

Foam Roller – Ett Redskap För Bättre Återhämtning

Foam rollern har förvandlats från en pryl som endast använts av professionella idrottare, tränare och terapeuter, till ett välkänt tillbehör för människor på i princip varje gym, men vad är den bra för?

Foam rollern kan hjälpa till att lösa “muskelknutar”, återuppta det normala blodflödet och funktion. Målet är att du ska vara återhämtad så snabbt som möjligt.

Genom att sätta press på specifika punkter på kroppen kan du underlätta återhämtningen av musklerna och hjälpa dem tillbaka till vanlig funktion. Vanlig funktion innebär att dina muskler är elastiska, friska och redo att prestera normalt. Foam rollern är alltså ett bra hjälpmedel för själv-massage, för att släppa muskelspänningar.

Du bör rulla långsamt, inte mer än ett par centimeter per sekund. När du hittar områden som är hårda eller gör ont, stanna flera sekunder och slappna av så mycket som möjligt. Du bör sakta börja känna att spänningen släpper och efter 5-30 sekunder borde värken minska.

Om ett ställe gör alldeles för ont, flytta foam rollern, “massera” runt om och arbeta dig mer och mer mot det ömma området tills du slutligen känner dig mjukare. Om du tycker att en foam roller är för stor, så kan du använda till exempel en tennisboll för att komma åt mindre ytor lättare.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Rekommenderat