Connect
To Top

Forskare: Mer Vila Ökar Både Styrka & Massa

Att vila länge mellan set kan kännas dumt, men kanske är detta exakt vad dina muskler behöver för att växa sig större och starkare. Ny studie visar att mer vila kan vara bättre.

Studien som har publicerats i The Journal of Strength and Conditioning Research jämförde skillnaden mellan kort vila (60 sekunder) och lång vila (3 minuter) mellan set. Försökspersonerna i experimentet var unga män och erfarna styrketränande. Hur påverkade detta deltagarnas träningsresultat?

Efter åtta veckor studerade forskarna resultatet på maximal styrka, muskeluthållighet och muskelstorlek. Uthålligheten förbättrades i båda grupperna, men maximal styrka ökade signifikant mer i gruppen som vilade längre mellan arbetsset. Samma grupp ökade också mer i muskelmassa.

Blanda inte ihop hypertrofiträning med fettförbrännande kardiovaskulär träning. Om du tränar relativt tungt (50 procent eller mer av 1RM) med målet att bygga muskler, då finns det ingen anledning att hetsa med minimal vila mellan set. Mer vila ökar inte bara maximal muskelstyrka. Det kan faktiskt hjälpa dig att bygga mer muskler samtidigt som du ökar muskeluthålligheten.

1 Comment

  1. Peter Swedenborg

    2016/04/15 at 12:04

    Markus Williams skrev 2014 om vila under träning och att det då skulle vara max 1 minut mellan set. Nu har enligt en undersökning som magasinet skriver om det visat sig att längre vila ger bättre resultat. Vad anser ni är rekommenderat?
    Med vänlig hälsning,
    Peter

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Bodybuilding