Connect
To Top

Gör Kardion Lättare Att Genomlida Med Detta Tips

Svetten droppar från din panna. Du försöker undvika att kolla på instrumentpanelen på bandet för att se hur lång tid som gått. Till slut kan du inte motstå att kolla på klockan. 14 minuter. Du har gått på bandet i 14 minuter och har 46 minuter kvar. 

Vi har redan lagt upp en del artiklar om hur du kan variera ditt kardio-pass med olika övningar och dessutom göra dem snabbare (läs: Intervallträning och Chocka Kroppen), men hur kan du göra kardion lite roligare?

The Game – Har ditt favoritlag match? Är det samma klockslag som du egentligen brukar träna på? Inga problem, vi löser det. Ta till exempel en fotbollsmatch, en halvlek brukar vara ungefär i 60 minuter (45 min speltid + avbrott). Du ställer dig redo på din crosstrainer hemma framför tv:n. Varje gång ditt lag har bollen ökar du intensiteten i din kardio. Varje gång motståndarlaget har bollen så sänker du intensiteten. Funkar naturligtvis med en träningscykel, ett hopprep eller eget val av redskap eller träningsform. Går lika bra med ishockey om du vill ha kortare intervaller eller pingis för den delen om du vill bli klar ännu snabbare.

The MovieThe Netflix-workout – Funkar lika bra med en tv-serie som med en film. Uppvärmning under vinjett och återblick från föregående avsnitt. Variera intensiteten efter eget val av händelser. Till exempel så kanske det är något återkommande, en catchphrase eller ett beteende hos en karaktär. Varje gång Johan Falk säger “va fan”, varje gång du är osäker på vad som händer, ja ni fattar grejen. Öka intensiteten under 1-2 minuter och sänk den sedan tills det händer igen.

Sex – Ibland är det ett maraton, ibland en sprint. Oavsett hur du gör det så är sex ett av de roligaste sätten att jobba upp svetten på. Utmaning: försök variera intensiteten i korta intervaller eller öka varaktigheten. Happy humping!

Beach-sprints – Bor du nära kusten? Oavsett om det är bra väder eller inte så finns det inget som höjer motivationen så som att föreställa sig att du är Mitch Buchannon (David Hasselhoff) eller C.J. Parker (Pamela Anderson) medan du gör intervaller på stranden. Dessutom får benen en riktig genomkörare i sanden. Kan du träna utan tröja, i röda badshorts eller i en röd baddräkt så höjer du säkert testosteron- och endorfinnivån på förbipasserande. Win – win.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Kondition