Connect
To Top

Hantellyft Överlägset För Att Skulptera Detaljer i Axlarna

Axlar som står ut står högt i kurs för de flesta. Många jobbar stenhårt på att få snygga, vältränade axlar för att få den där extra touchen till sin fysik som får en att se välbyggd och bred ut. Hur ska man träna för att få axlar som imponerar så det förslår?

Det finns flera övningar att tillgå, men få bygger så bra som hantellyft åt sidan. Tekniskt enkel? Ja förhållandevis, men många jagar allt för mycket vikt, vilket kan hämma utvecklingen och i värsta fall vara rent skadligt.

Förutom att träna deltoiderna, framför allt den mellersta delen, så belastar även hantellyft åt sidan övre och mellersta delen av trapezius samt den djupliggande osynliga muskeln supraspinatus som ligger i skulderbladets grop.

Trapezuis är en stark muskel och klarar av ganska tunga vikter, deltoiderna är också förhållandevis starka, men supraspinatus däremot är en mycket liten muskelgrupp som få tänker på att underhålla på ett tillräckligt bra sätt. Först och främst, tänk på att träna alla vinklar, att ha en jämnstark fysik förebygger skador. För det andra så bör du grundligt värma upp axlarna, något vi skrivit om i Fyra Övningar Som Förebygger Axelskador.

För genomförandet så ska du stå med rak hållning och axlarna i normalläge. Armarna hänger längs kroppen med en hantel i var hand. Lyft armarna åt sidan med armbågarna lätt böjda, kontrollerat och fokuserat på både vägen upp och vägen ner.

Övningen bör inte utföras med speciellt tunga vikter, bäst resultat får du om med volymträning, set med fler repetitioner tills det bränner i muskeln. För enkelt? Öka intensiteten genom att hålla kvar armarna utsträckta någon sekund med en statisk kontraktion.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Bodybuilding