Connect
To Top

Hur Du Behåller Muskelmassa På Semestern

November, regn, snålblåst och kyla är vardag. Det tar på krafterna att bara kolla ut på omgivningen genom fönstret. Du bestämmer dig för att boka en resa. Du kanske hittar en billig sista-minuten-biljett och fick ledigt redan om två veckor. Plötsligt slår det dig, tänk om de inte har något riktigt gym på solsemestern jag ska resa iväg på om två veckor, vad gör jag då? Kommer jag att tappa alla mina gains?

Bara lugn, det tar lång tid att bygga muskler och det tar också lång tid för muskler att försvinna, så du kommer inte att tappa några muskler på 1-2 veckor. Om du ändå är orolig så kan du söka upp närliggande gym på internet innan du åker alternativt fråga närmare om vad de har för utrustning på hotellet.

Om det verkar helt hopplöst så finns det många möjligheter, för dig som tränar styrketräning regelbundet på gym, att bibehålla din styrka och massa genom att träna med kroppsvikten och göra rörelser som liknar de du brukar göra på gymmet. Ett gummiband kan du till exempel styrketräna i princip hela kroppen med.

Förutom det så har vi skrivit ett par artiklar där vi nämner träningsupplägg med kroppsvikten (läs bl.a: “300 Workout – Med Kroppsvikten Som Motstånd”), där vi pratar om hur du kan utmana kroppen fysiskt även fast du saknar redskap som du vanligtvis har tillgång till på gymmet.

Saknar du även möjlighet att läsa artiklar på vår hemsida när du är borta så får du helt enkelt gå tillbaka till basics och köra intervaller i sanden, dips i en trappa eller mot en bänk, armhävningar, knäböj och utfall på stranden och chins i närmaste lekpark eller träd.

Träning på semestern funkar nämligen på samma sätt som träning på hemmaplan. Det blir vad du gör det till. Påminn dig om att du kommer ångra dig om du fuskar för mycket och tränar för lite när du reser utomlands. Gör det bästa av situationen och lös träningen på plats.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Bygga Muskler