Connect
To Top

Hur Kosten Påverkar Hjärnans Signalsubstanser

Vissa livsmedel påverkar hjärnans signalsubstanser vilket innebär att du känner dig hängig, trött och stressad eller tvärtom glad, pigg och lugn. Maten påverkar vår hälsa på olika sätt och för att hjärnan ska arbeta så effektivt som möjligt är det viktigt med rätt kost.

Människans hjärna innehåller mer än hundra miljarder nervceller som har kontakt med varandra genom ett nätverk av nervceller. Nervcellerna kan kommunicera med varandra med hjälp av specifika kemiska ämnen, så kallade signalsubstanser. När en nervcell ska skicka information till en annan cell frisätter den olika signalsubstanser som binder till speciella receptorer hos mottagarcellen. En nervcell kan ha kontakt med tusentals andra nervceller.

Signalsubstanser används även för att överföra information från nervceller till andra celler i kroppen, till exempel muskelceller. Signalsubstanserna påverkar bland annat känslor, tankar, sömn och aptit. Det finns lite över femtio olika signalsubstanser, några av de mest betydelsefulla är serotonin, dopamin och noradrenalin. Serotonin får dig att bli lugn och harmonisk, Dopamin och noradrenalin hjälper dig med koncentrationen.

I vuxen ålder väger hjärnan bara 2% av din kroppsvikt men förbrukar cirka 20% av din energi. Kolhydrater omvandlas vid matsmältningen till glukos, socker, som lätt tas upp i blodet och förser hjärnan, nervsystemet och musklerna med energi. En kolhydratfattig kost leder till brist på glukos och medför minskad hjärnaktivitet, sämre bedömningsförmåga och koncentrationsproblem.

Därför är det bättre att äta långsamma kolhydrater som behöver längre tid för att brytas ner till glukos, vilket innebär att de förser kroppen med energi under längre tid än vad de snabba kolhydraterna gör och blodsocker hålls på en jämn nivå. Långsamma kolhydrater finns i bland annat fullkornsprodukter, baljväxter och färska grönsaker.

Det är viktigt att inkludera fisk, vegetabiliska oljor och nötter i sin kost. Fett som finns i dessa livsmedel reparerar myelinet, ett ämne som isolerar nervbanorna. Ju bättre isolering desto snabbare skickas informationen mellan nervcellerna.

Ett ämne som stärker koncentrationsförmågan är zink. Brist på detta mineralämne leder till trötthet, koncentrationsproblem, depression och humörsvängningar. De bästa zinkkällorna är kött, lever, skaldjur och fullkornsprodukter. Även brist på andra mineraler som koppar, järn och magnesium sänker koncentrationsförmågan.

Brist på järn leder till sämre uppmärksamhet, fördröjer förmågan att tänka logiskt, minskar inlärningen och påverka minnet. Därför är det viktigt att äta livsmedel som är rika på järn, till exempel spenat, purjolök och gröna ärtor. Höga halter av järn finns också i magert kött, sardiner och äggulor.

Hjärnan har ett konstant behov av kalium. Brist på kalium minskar signalöverföringen i hjärnan och mängden information som hjärnan kan ta emot. Kalium finns i bland annat frukter som apelsiner, aprikoser och bananer samt grönsaker som potatis, tomater och olika baljväxter.

Med andra ord, ät rejäl, sund kost, inte bara för dina gains, utan också för din hjärna.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Fettsyror