Connect
To Top

Information

Iron Man grundades 1936 av Peary och Mabel Rader i Alliance, Nebraska. Deras första nummer publicerades i en handfull kopior, med en upplaga på 50 exemplar, och trycktes med maskin i egna hemmet. Direkt på köksbordet. Iron Man startade med ambitionen att informera, och upplysa människor intresserade av styrketräning, bodybuilding, och eventuellt styrkelyft.

Under Iron Mans första 50 år låg fokus på samtliga sporter, med betoning på styrketräning, som i den vardagliga träningsupplevelsen för gemene man. Iron Man har alltid understrykit styrketräningens livsomvälvande fördelar, som bättre hälsa och personlig utveckling, och ligger i framkant när det kommer till introduktion av nya koncept och nya idéer i träningsvärlden.

Under 50-talet var Iron Man den första publikationen inom branschen som publicerade, och framhävde tränande kvinnor – med skivstång, och hantlar, som en naturlig del av deras motion. Vid ett tillfälle publicerade tidningen fotografier på en gravid kvinna som styrketränar, och informerade läsarna om hälsofördelarna med styrketräning i samband med och under graviditet. På denna punkt, och med denna aspekt, var vi 25 år före vår tid. Genom att våga, och satsa.

I mitten av 50-talet, och början av 60-talet, stod Iron Man som första tidning att diskutera frågan om kosttillskott i form av protein, hämtat från mjölk och ägg, med numera moderna aminosyror. Den månatliga tidningen hade vid tidpunkten tillgodoräknat sig 20 000 prenumeranter. Enbart tack vare kraften hos det starka innehållet. Utgivarna (paret) arbetade aldrig på att expandera läsarbasen genom marknadsföring eller ökad upplaga. Tidningen växte genom ryktet, och allmänhetens växande behov av intelligent, trendriktig och trovärdig information om träning.

1970 skapade Artur Jones den första prototypen för mytomspunna Nautilus träningsredskap. Exalterad över att visa upp sin skapelse, och blottlägga den för omvärlden, beslutade han att kontakta branschens alla tidningar. Alla bojkottade idén, och vägrade bidra. Förutom Iron Man.

Peary Radar insåg potentialen i Nautilus koncept. Peary Radars starka vilja, och noterade egenskap att stå öppen inför nya idéer, välkomnade Nautilus med öppna armar.

Iron Man blev snabbt ledande inom marknadsföring av Nautilus träningsredskap, och vid tidpunkten var tidningen den enda kommersiella publikationen som stod bakom konceptet. Den moderna, sedermera enorma industrin för träningsredskap är byggd på arvet av detta arbete. Om Iron Man inte hade stöttat konceptet, och stöttat den numera mytomspunna uppfinnaren, hade branschen – med försäljning av moderna träningsredskap – sett betydligt annorlunda ut.

Under det tidiga 80-talet hade det starka paret bakom Iron Man arbetat över 50 år med imponerande långa arbetsdagar för att publicera den månatliga tidningen. Slutligen kunde man skörda frukten av det enorma arbetet, men det enorma arbetet började också ta ut sin rätt. Jag hade varit intresserad av Iron Man sedan mitten av 70-talet, som företag betraktat. Vid tidpunkten hade jag vid flertalet tillfällen frågat skaparna om möjligheten att köpa rättigheterna. Slutligen kunde min dröm, om att äga och driva en tidning om fitness och bodybuilding, realiseras. 1986 dblev drömmen verklighet. Så Iron Man bytte ägare – efter 50 år i branschen. Vid tidpunkten saknade Iron Man en internationell upplaga. Tidningen publicerades månatligt, över genomsnitt 96 sidor, med svartvitt tryck bortsett från mer färgglada löpsedlar.

Över tjugo år senare publiceras Iron Man över hela världen. Inte bara på engelska, som ursprungligen, utan även på japanska, spanska, italienska, och svenska.

IronManMagazine.se är en naturlig expansion av tidningen – komplett, politiskt obunden, med rykande heta uppdateringar om träning, nutrition och hälsa för nybörjare och atleter. Medan läsarkretsen växer lavinartat även på internet, och hundratals nya aktörer tävlar om konsumentens uppmärksamhet, är det extra viktigt att bibehålla din egen röst. Medan du experimenterar med nya träningsprogram, och nya kosttillskottprogram, kommer din kropp avslöja huruvida du är på rätt väg. Behovet av nyanserad information är större än någonsin.

Som vanligt kommer vi tillgodose dina behov. Vi serverar den senaste informationen, om senaste trenderna, och senaste genvägarna till mer muskler, mindre fett och bättre prestation.