Connect
To Top

Klassiska Dips – Grym Övning För Att Bygga Bröst

De flesta av er känner igen basövningen dips som en fantastisk tricepsövning. Men visste du att du kan göra dips till en minst lika effektiv bröstövning? Vill du träna ännu tyngre kan du dessutom använda ett viktbälte för att öka belastningen.

I korta drag så utförandet ganska enkelt, ställ dig i en ställning och fatta handtagen i bekväm bredd. Lyft dig själv till utgångsposition med raka armar. Sänk kontrollerat ner dig tills axlarna är i ungefär 90 graders vinkel och pressa upp dig själv till utgångspositionen med raka armar.

Det är dock inte alla som känner till att dips är en alldeles utomordentlig övning för pectoralis, som kan ge dig en ny, riktigt bra utmaning när du har bröst på träningsschemat. Hur går du då tillväga?

Ställ dig i en dips-ställning, fatta handtagen i bekväm bredd, lyft dig själv till samma utgångsposition som för dips, med raka armar. Andas in och samtidigt som du kontrollerat börja sänka dig ner så ska du luta dig framåt ungefär 25-30 grader och låta armbågarna komma ut med lite vinkel. Sänk kontrollerat ner dig tills axlarna är i nästan 90 graders vinkel, när du känner att det sträcker i bröstet, pressa upp dig själv till utgångspositionen med raka armar.

Har du svårt att prickskjuta bröstet och att få till rätt träff, så är ett tips att kontrahera pectoralis i toppläget i en sekund extra och mentalt fokusera på den arbetande muskeln.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Bodybuilding