Connect
To Top

Klassiskt Träningsupplägg För Svällande Muskeltillväxt

Det finns flera metoder för att öka i både styrka och volym nu för tiden. En väl beprövad och framgångsrik metod är till exempel “Tysk volymträning” som vi pratat om i tidigare inlägg. Idag är det dock mycket vanligt med ett hederligt “byggarupplägg” där du tränar varje muskelgrupp ungefär en gång i veckan.

Som sagt, varje muskelgrupp ungefär en gång per vecka och eftersom det i princip är omöjligt att få tag på en bänk på en måndagskväll så kan du inleda veckan med ben eller rygg istället. Du kan naturligtvis köra vilka muskelgrupper du vill.

Detta upplägg passar tränande som har tränat ett par år och har hunnit bygga en stark grundstyrka med basträning. Innan du specialiserar träningen och gör den mer hypertrofi-fokuserad är detta nästan ett måste. Här ett exempel på ett typiskt byggarupplägg:

Dag 1: Ben & Vader

Dag 2: Bröst & Triceps

Dag 3: Aktiv vila med t.ex. HIIT & promenad

Dag 4: Axlar & Mage

Dag 5: Rygg & Biceps

Dag 6: Aktiv vila med t.ex. HIIT & promenad

Dag 7: Vila, tvätt, matlådor & inspirerande videos på YouTube i oändlighet.

Dag 8: Här kan du lägga in muskelgrupper som halkar efter eller som du behöver lägga extra tid på av olika anledningar, till exempel mage och vader eller axel-rehab och rörlighetsträning. Det innebär att upplägget inte blir regelbundet – samma varje vecka och varje dag – utan snarare rullande, vilket ibland är rätt skönt för omväxlings skull. Testa detta upplägg för specialiserad muskeltillväxt och märk väl hur musklerna börjar växa!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Bodybuilding