Connect
To Top

Mineraler & Vitaminer Bidrar Till Bättre Träningsresultat

Oftast när man pratar om kosttillskott så menar man tillskott av protein, kolhydrater, aminosyror eller fett, men vitaminer och mineraler är minst lika viktigt. För de flesta motionärer som äter välavvägd och hälsosam kost så behövs det inte mycket tillskott, men om du är en hårdtränande individ så ökar behovet av vitaminer och mineraler.

Vitaminer är viktigt för ämnesomsättningen, synen, tänderna, skelettet, blodkärlen, cellandningen, bildning av kollagen, intag och frisättning av andra näringsämnen och blodets koagulering samt att de fungerar som antioxidanter. Ett alltför lågt intag av vitaminer under en längre period kan leda till brister. Multivitamin-tillskott innehåller till exempel en anpassad dagsdos av vitaminer och är ett tryggt sätt att få i sig lagom mängd av de vitala ämnen som din kropp behöver.

Mineraler utgör fyra procent av de grundämnen som kroppen består av utöver vatten, fett, proteiner, vitaminer och kolhydrater. Mineraler är viktiga för kroppens uppbyggnad i form av skelett, hår och naglar samt för reglering och signalöverföring mellan celler och vävnader.

Mineralen järn finns i stor mängd i gröna grönsaker, broccoli, spenat med mera och i rött kött. Järnupptaget stimuleras av C-vitamin och hämmas av kalcium.  Järn ingår i de röda blodkropparnas hemoglobin, de molekyler i kroppen som binder syre och i cellens syreförbrukande enzymer, vilka alla är funktioner som är viktiga vid aerob träning. Järn är något som många hårdtränande kan få brist på, så tänk på att äta rätt kost eller se till att få i dig tillräckligt med hjälp av tillskott.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Kost