Connect
To Top

När Är Bästa Tiden På Dygnet Att Träna För Styrka?

När är bästa tiden på dygnet att träna för styrka? Det är inte klart att det finns ett givet svar för detta. I viss utsträckning finns en stor variation beroende på individuella skillnader, som påverkas av din livsstil. Det finns också mycket motsägelsefull information och många olika åsikter inom ämnet. Jag skulle vilja säga att juryn fortfarande överlägger. En sak är dock säkert. Ditt kortisol, stresshormon, kulminerar första två timmarna efter att du vaknat. Styrketräning för styrka i en situation där kortisol-nivåerna ökar är, enligt mig, ett stort nej.

Viktigare än tajming av din träning är att du gör följande: 1) tränar konsekvent, 2) följer ett intelligent program som inte är baserat på broscience från omklädningsrummet och 3) att du lyssnar på kroppen. Att tajma träningen för maximala styrkeökningar kan vara relevant på några sätt, men det är ingen stor faktor när vi organiserar träningen. Sannolikheten för dig att träna flexibelt hänger på hur ditt jobb, familj, räkningar och alla andra av livets ansvarstaganden kan minimeras. Om du har den typen av flexibilitet är du troligtvis redan professionell atlet.

I sådana fall: anlita en coach och gör exakt vad han eller hon säger. I annat fall är mitt tips att träna kort efter ditt ordinarie jobb slutar, när din kropp är vaken och du kan fokusera all ackumulerad arbetsrelaterad stress på att krossa vikter i gymmet. Gärna samma tid.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Frågor & Svar