Connect
To Top

Physique-proffset: Såhär Håller Du Formen Hela Året

Olika faser för bulk och deff kanske funkar för bodybuilders i tungvikt men för physique-atleter är det bättre att hålla formen året runt.

Jag har alltid tyckt att man måste vara lite extrem för att bli en bra atlet. För att bli ett proffs på något måste du ha vissa kvalitér, några kanske verkar abnormala för samhället i övrigt. Många långa pass, konstant strävan efter perfektion och strikta dieter ger oss en specifik stämpel som många högpresterande eller estetiska atleter får bära med sig.

Intressant är att det verkar som det inom bodybuilding- och fitnessvärlden är vanligt att den extrema mentaliteten letar sig vidare till andra delar av livet. I våra försök att bygga den perfekta kroppen lutar sig många mot brutala diettaktiker och ibland glömmer vi att det finns alternativ till extrem bulk och deff, som annars är vanligt inom den här kretsen.

På senaste tiden har jag sett att många fitnessmodeller- och tävlande hoppar på en trend som jag tycker är en hälsosammare approach för ett mer hållbart resultat. Denna trend är att hålla formen 365 dagar per år snarare än att svälla av viktökning och sedan kraschdieta för ett särskilt event. Det är mer tilltalande att hålla formen året runt än milda grad än att bli mjuk och rund under vintern och deffad till sommaren eller tävling.

Från ett rent mentalt perspektiv kan det finnas fler fördelar med att hålla formen året runt. När du känner dig självsäker får du förmågan att besegra utmaningar i ditt dagliga liv, åtminstone mer självsäker än vad du känner dig när du är osäker på ditt utseende. Problemet med traditionell bulk och deff är att kontrasten mellan dessa tillstånd kan göra dig lite deprimerad eller åtminstone orsaka lite sämre självförtroende. Om du är rippad hela sommaren och sedan skiftar till bulksäsong kan det vara jobbigt att se sexpacket försvinna och det lämnar dig ofelbart nedstämd och allmänt missnöjd.

Självklart finns det mentala utmaningar med att hålla formen konstant också. Vi vet alla vad det innebär att håla sig till en strikt diet och det är inte alltid kul. Viss mat ger oss mer dopamin, vilket får oss att må bra, och utan måltider som ger oss dopamin känner vi oss nedslagna. Detta gäller även från ett hormonellt perspektiv, omåttligt dietande kan orsaka en ökning av stresshormonet kortisol. Detta oönskade hormon kan göra att vi känner oss mer deprimerade, ångestladdade och trötta på det stora hela. Det bästa sättet att bekämpa dessa farthinder är att tillåta dig själv att fuska en gång per vecka. Detta ger dig en lätt dopamindusch från din favoritmat samtidigt som det hjälper dig att mildra överskott av kortisol som faktiskt ökar när du dietar extremt under en längre tid.

Ett av många skäl till att bodybuilders och physique-tävlande uppskattar konceptet med bulk och deff är rebound-effekten som inträffar när du övergår från deff till buk. Rebound betyder att kroppen upplever en dramatisk anabol effekt när du börjar äta mer mat. Kroppen blir närmast exceptionellt mottaglig för nutrienter och särskild hormonrespons leder till ökad muskeltillväxt under 1-2 veckor. Men personligen känner jag inte att det är värt hälsoriskerna det innebär att trycka i sig allt man ser i en vecka.

håll formen året runtDu kan fortfarande uppnå en rebound-effekt med en bra diet året runt genom att helt enkelt slänga in en lämpligt placerad fuskmåltid. Det är överdriven överkonsumtion som ger atleter problem, inte kontrollerade fuskmåltider i sig, så se till att träna på din självbevarelsedrift. När du schemalägger dina fuskmåltider lägger du dem med fördel runt pass för stora muskelgrupper. Till exempel kan du planera in en fuskmåltid efter ett hårt benpass för att få ut mest av måltiden och träningspasset. Genom att lägga till fuskmåltider i planeringen håller du dig inte bara lugn under processen, utan du kan faktiskt bygga muskler samtidigt som du håller dig i form!

Om du vill hålla formen året runt av kosmetiska skäl skulle jag rekommendera att du håller dig ungefär tre veckor ifrån toppformen. Då behöver du inte hålla kroppsfettnivåerna ohälsosamt låga, men du är fortfarande redo att toppa formen när du vill. Kom ihåg att din kropp behöver fettvävnad för att reglera hormoner som testosteron, så försök inte hålla tre procent kroppsfett året runt, för det är inte sunt. Om du vill hålla dig exceptionellt deffad i 12 månader i sträck så kan du skada din metabolism, vilket gör det svårare att gå ner i fett i framtiden.

I denna värld handlar det alltid om att ge och ta. Du kan antingen ge upp din frihet att äta vad du vill i förmån för magrutor året runt eller så kan du ge upp magrutorna för att avnjuta några härliga måltider. Jag känner att det finns ett trevligt mellanläge, en balans mellan dessa två alternativ. När allt kommer omkring måste vi komma ihåg att detta handlar om hälsa. Utan god hälsa har vi inget sexpack, ingen styrketräning och inga tävlingar. Så fatta ett beslut som låter dig leva hälsosamt, mer än genomsnittet, och lägg ribban högt för alla som strävar efter att bli precis som du.

Proffstipset: Med tiden lär du dig att läsa av din kropp och bestämma när du borde lägga in fuskmåltider och när du borde strama till dieten. Jag rekommenderar att du använder områden som din kropp är duktigast att ackumulera kroppsfett kring som en indikator. Personligen använder jag nederdelen av ryggen som en indikator och om jag upptäcker att jag ackumulerat mer fett än vad som är acceptabelt för min nuvarande look så stamar jag till dieten lite till. En annan indikator är ansiktet. Ditt ansikte säger allt när det kommer till nuvarande nutrition och nivå av hårdhet. När käklinjen börjar försvinna tidigt i bulkfasen så är en kritisk titt i spegeln ett par gånger i veckan en bra indikator.

Thomas Delauer är en framgångsrik omslagsmodell som har vigt sitt liv åt en hälsosam livsstil utan kompromisser på livskvalité och glädje i livet. Även om han har kroppen som reflekterar många seriösa år på gymmet lever han varje dag fullt ut och använder en vältränad kropp med en lika vältränad hjärna för att uppnå sina mål och uppleva nya saker. DeLauer lever som han lär: ”jag lever inte för att träna, jag tränar för att leva”.

Facebook.com/ThomasDeLauerMP
Instagram: @ThomasDeLauer
Twitter: @ThomasDeLauer

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Bränna Fett