Connect
To Top

Tävla i Fitness: Poseringsträna Tidigt

När det kommer till poseringsträning inför tävlingar inom fitness eller bodybuilding är det aldrig för tidigt att börja. Att bli kritiskt granskad från topp till tå i olika vinklar, av experter som ser svagheter istället för styrkor, kräver fingertoppskänsla. Vill du förbättra oddsen och vinna domarnas gunst nästa gång du tävlar? Detta är för dig.

När du tävlar i fitness och bodybuilding bedöms du lika mycket för definition, proportioner, och muskelmassa som scennärvaro. Ibland kan det vara svårt för domarna att utnämna en solklar vinnare bland många duktiga atleter. Samtidigt är det lätt som atlet att känna sig överväldigad och tappa bort sig själv i massan.  Men trots att scennärvaro är vitalt för en framgångsrik karriär inom sporten, och poseringsträning kan förbättra ditt självförtroende, är det många aspirerande atleter som av någon anledning tar detta segment för givet. Detta är givetvis mindre taktiskt.

I den bästa av världar börjar du poseringsträna samma dag som du bestämmer tävling, gren och klass. Det är inte bara ett fantastiskt sätt att se kroppen utvecklas under veckorna fram till tävlingen. Du begränsar eventuella, otrevliga, överraskningar.

Är du nybörjare och vill få ut mest av din satsning kan ett första steg vara att anlita en coach. Någon som antingen tävlat själv eller har erfarenhet av att coacha andra till tävling. Coachen granskar och kritiserar din presentation. Bara för att visa exakt vad du ska tänka på. Hur du framhäver dina bästa sidor och döljer dina svagheter. Inom denna sport tittar domarna på svagheter lika mycket som styrkor. Kom ihåg att alla har styrkor och svagheter. Knepet är att lära sig att framhäva styrkor och dölja tillkortakommanden med genomtänkt poseringsteknik.

Men även om coachen kan berätta vad du behöver undvika, och vad du kan förbättra, är det väsentligt att vidareutveckla träningen på hemmaplan. Jag uppmuntrar alla mina klienter som jag coachar inom sporten att poseringsträna både med och utan spegel. Framför spegeln kan du enkelt korrigera poseringen. Men när du tävlar har du ingen spegel framför dig. Så det gäller att finputsa poseringarna och därefter nöta tekniken. Ett alternativ är att blunda när du tränar framför spegeln och slå upp ögonlocken varje gång du har genomfört en pose. Då blir det lite enklare att känna vad som funkar och inte. Har du ingen coach i närheten, eller tävlar med begränsad budget, kan Youtube-klipp och DVD-filmer fungera som hyggligt substitut.

När det kommer till att tävla inom fitness och bodybuilding är poseringsträning ett väsentligt kapitel. För att presentera kroppen på ett sätt som förbättrar oddsen och vinner domarnas gunst gäller det att öva. Hellre öva lite varje dag, och gradvis förbättra tekniken, än finna sig själv obekväm på scenen. Kom ihåg att domarna tittar på dig hela tiden. Glöm inte att le.

1 Comment

  1. Pingback: Snabba Tips För Dig Som Vill Tävla i Men’s Physique - Mathias Zachau - Personlig Tränare

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Motivation