Connect
To Top

Sex Definitiva Kostråd Som Alltid Funkar För Att Bygga

Drick mycket vatten, ät rätt fett, konsumera bra proteiner, räkna kalorier, väg maten, förbered matlådor och håll igen på sockret. Listan av pointers och tips när det kommer till mat och näring kan göras lång. Ta det lugnt, vi ska hjälpa dig så gott vi kan.

För bra energinivå, minskad fettnivå, muskeltillväxt och bra maghälsa bör du snarare äta fler gånger per dag än färre. Gärna fem – sex gånger per dag. Har du inte tid? Hur lång tid tar det att förbereda en shake och lite nötter som mellanmål? Ha en protein-stash i bilen, på kontoret eller i väskan. Långa perioder utan att äta kommer kraftigt öka chansen att du överäter när du äntligen tillåter dig själv en måltid.

Protein är de viktigaste byggstenarna i kroppen. Aktiva människor kräver ungefär 2 gram protein per kilo av din kroppsvikt per dag för att bibehålla sin massa. Bodybuilders, tyngdlyftare och uthållighetsidrottare befinner sig i en evig cykel av muskelnedbrytning och återuppbyggnad och har ännu större proteinkrav.

Eftersom fiber inte kan brytas ned av den mänskliga mag-tarmkanalen, bidrar det inte till kalorier och försvinner som avfall. Det är icke desto mindre avgörande för god hälsa. Otillräcklig fiberkost leder till en trög mag-tarmkanal, vätskeansamling, uppblåsthet, förstoppning och en ökad risk att utveckla tjocktarmscancer. Förutom att vara rikt på vitaminer, mineraler och antioxidanter, är frukt och bladgrönsaker utmärkta fiberkällor.

Fett innehåller cirka 9 kalorier per gram, mer än dubbelt så mycket som finns i kolhydrater och proteiner. Mättade fetter, som kommer från animaliska källor har visat sig bidra kraftigt till utvecklingen av hjärt- och kärlsjukdomar till skillnad från omättade fetter som kommer från vegetabiliska källor. Av hälsoskäl bör fett begränsas till mindre än 30% av ditt kaloriintag. Nyckeln till ett hälsosamt intag av fett är att du behöver få rätt fett. När du väljer fett så leta efter livsmedel med mycket Omega 3 som fisk, fiskolja eller till exempel linfröolja som innehåller mycket mer omega 3 än fiskolja.

Så var det det där med vatten. Vatten hjälper levern och njurarna att rensa kroppen från gifter och bli av med avfall från kroppen. Utan tillräckligt med vatten blir vi uttorkade och våra organ (inklusive muskler, lever och njure) fungerar inte optimalt, dessutom är vatten aptitnedsättande, så det är ännu viktigare om du dietar.
Vatten under din normala kroppstemperatur kan faktiskt hjälpa dig att gå ner i vikt. Visste du att om du dricker vatten som bara är några grader kallare än din kroppstemperatur så förbrukar kroppen kalorier bara för att värma upp den igen? Vilket enkelt sätt att bränna fett!

Alkohol är fiende till dieter och idrottare. Det innehåller cirka 7 kalorier per gram, nästan lika mycket som fett och är helt utan näringsvärde. Inte bidrar alkohol bara till tomma kalorier, det bromsar också kroppens ämnesomsättning så att färre kalorier förbränns över tiden.

Använd böcker eller andra guider för att hålla reda på kalorier, kolhydrater, protein och fett. Du bör i alla fall ha ett hum om makronutrienterna och hur avgörande balansen mellan dem kan vara.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Bränna Fett