Connect
To Top

Sitter Du Mycket När Du Jobbar? Ett Stort Misstag

Ditt skrivbord är farligt. Att spendera åtta timmar per dag sittande på en stol framför skrivbordet orsakar dysfunktionella rörelsemönster. Det påverkar knäböj och marklyft negativt och är dåligt för metabolismen och det kardiovaskulära systemet.

Enligt en studie som har genomförts av University of Iowa kan skrivbord som är höj- och sänkbara minska tiden vi sitter och jobbar med så mycket som 60 minuter per dag.

Studien som har publicerats i American Journal of Preventive Medicine fann att anställda som använder höj- och sänkbara skrivbord går 6 minuter mer varje dag och bränner dessutom 100 kalorier mer än kollegor som sitter mer. Det är ingen stor mängd kalorier.

Men räkna på drygt 20 arbetsdagar per månad, så förstår du att det bidrar över tiden. Studien inkluderade en långsiktig uppföljning som visar att den extra aktiviteten inte var temporär.

Det var således inte nyhetens behag med nytt skrivbord som ökade den fysiska aktiviteten. 18 månader senare var anställda som arbetar med höj- och sänkbara skrivbord mer aktiva än anställda som har vanliga skrivbord. Att stå upp och jobba kanske inte är så dumt trots allt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Forskning