Connect
To Top

Snabbt Effektivt Axelpass i Kabelmaskin Ger Resultat

Vill du ha en estetiskt bra inramning på din fysik, då är ett par fylliga axlar A och O. Ibland kan det dock vara skönt att variera sig med övningarna och istället för att träna axlar med hantlar eller stång, så kan du med enkelhet genomföra ett komplett pass i kabelmaskinen.

Deltoiderna är en av de mest utsatta muskelgrupperna i kroppen. De är aktiverade i väldigt många övningar och det är viktigt att du underhåller dem på rätt sätt. Därför bör du värma upp axlarna gediget inför varje pass som involverar en övning där axlarna blir belastade, rotatorkuffarna framför allt. Dessa värmer du enkelt upp med inåt- och utåtrotationer med antingen gummiband, en hantel, en viktskiva eller i en kabelmaskin. Omkring 3 set om 10-20 repetitioner brukar vara standard.

Axlarna behöver i princip endast tränas i tre vinklar, utåt, framåt och bakåt, utsida, framsida och baksida. Fördelen med kabelmaskin är du inte behöver flytta dig eller knappt ändra vikt för att få ett genomgående tufft och bra pass. Axlarna består av flera små muskler och kan med fördel tränas med något lägre vikter och fler repetitioner.

Lyft åt sidan – Belastar framför allt deltoideus mellersta del.

Lyft framåt – Belastar främst deltoideus främre del.

Baksida axlar – Baksidan kan du träna på två olika sätt, dels med kryssdrag, men även genom framåtböjda kabellyft åt sidan. Båda varianterna belastar deltoideus bakre del, samt trapezius och rhomboideus.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Bygga Muskler