Connect
To Top

Sov Bättre & Väx Större Med Rätt Nutrition Före Läggdags

Tisdag kväll. Klockan har precis passerat 00:30 och alarmet står på 06:15 för onsdag morgon. Du börjar bli otålig för att du inte kunnat somna än. Utanför har trafiken avtagit helt, fönstren i hyreshusen runt omkring är sedan länge fördragna och lamporna är släckta. Du börjar räkna får i en sista ansträngning att försöka få ro för natten, men inget hjälper.

Samtidigt i Storbritannien skrivs en artikel i Daily Mail om vad du kan äta för att få bättre sömn och vad du bör undvika för att få träffa John Blund. Få saker är så enerverande som när man ligger i sängen och inte kan koppla av. Nedan listar vi livsmedel som du kan äta till kvällsmat för att få bättre sömn.

Quinoa: Kolhydrater som quinoa, brunt ris och fullkorn kan hjälpa dig som vill ha bra sömn. De får kroppen att transportera tryptofan till hjärnan. Trypofanet i sin tur förvandlas till serotonin, som gör att vi känner oss trötta. Men quinoa hjälper även musklerna att slappna av. Anledningen är de höga halterna av magnesium och protein, som finns i kolhydraten.

Bananer: Innehåller magnesium och kalium som båda två får musklerna att slappna av. Du hittar även tryptofan i bananer.

Körsbär: Körsbär ökar nivåerna av den sömnframkallande signalsubstansen melatonin i kroppen. Enligt Daily Mail visar forskare vid Northumbria University att sura körsbär kan hjälpa dig att sova hela 40 minuter längre än vanligt.

Vindruvor: Förutom att de är rika på både kalium och magnesium, innehåller vindruvor höga halter av melatonin.

Mandlar: Är också rika på både magnesium och tryptofan. Mandlar förser även kroppen med protein och stabiliserar blodsockret.

Linfrön: Även linfrön höjer nivån av serotonin i kroppen. De är rika på magnesium men också på omega-3 fettsyror. Syrorna är kända för att lätta stressymptom, som hindra dig från att sova.

Honung: Studier visar att honung hjälper levern att lagra glykogen. När ditt förråd av ämnet tar slut börjar kroppen förvandla protein till muskler och producerar då stresshormon som kortisol och adrenalin. Om detta inträffar på natten kan det störa din sömn. Honungsvatten innan du går och lägger dig är därför ett smart tips.

Varm mjölk: Det här en gammal kur som faktiskt funkar. Även mjölkprodukter är fyllda med tryptofan, som producerar serotonin och melatonin. Ämnen som gör att din hjärna slappnar av. Kalcium hjälper till att omvandla tryptofan till melatonin.

Kamomillte: Har använts mot sömnproblem i sekler. Anledningen är att kamomillte innehåller den lugnande flavonoiden apigenin. Glycin, som också finns i kamomillte hjälper till att bota ångest.

Undvik: Försök att undvika riktigt fet mat, till exempel snabbmat som kan orsaka halsbränna. Du bör även undvika mat med hög salthalt, som får dig att känna dig törstig och uttorkad under natten. Till sist så är alla är olika känsliga för koffein, så därför kan det vara bra att hålla dig borta från det på kvällen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Forskning