Connect
To Top

Hur Viktigt Är Det Att Stretcha Runt Träning?

Måste man stretcha före och efter träning för snabbare återhämtning, starkare muskler och bättre smidighet? Detta är vad du egentligen behöver veta om stretch och träning.

Viktigt? Nej. Rekommenderat? Ja – men bara om du gör det säkert.

En del människor är smidiga redan innan man börjar styrketräna. Kanske har man idrottat mycket, och uppmuntrats att stretcha av coacher och tränare, men även bakgrund och situation inom skador och dagliga rutiner påverkar. Andra är stela som få, och lider av svårigheter att röra särskilda kroppsdelar korrekt eller har en oförmåga att genomföra basövningar.

Många ambitiösa motionärer och kroppsbyggare misslyckas ofta med att få ut mest av de mest effektiva muskelbyggande övningarna – knäböj och marklyft – huvudsakligen på grund av att man saknar den smidighet som krävs för att genomföra optimalt utförande. Exempelvis kan det vara svårt att göra knäböj med stela hamstrings, eftersom du lätt tappar spänningen i ryggen.

En smidig kropp är inte bara nödvändig för träning specifik. Stela muskler kan generera fysiska problem i sig. Det kan orsaka dålig hållning, och problem med rygg och nacke redan hos unga människor. Stela muskler är också involverade i andra fysiska problem, som kronisk smärta eller obehag i knä och nedre ryggen. En smidig kropp är, sammanfattningsvis, inte bara viktig för effektiv styrketräning utan också för optimal hälsa – oavsett ålder.

1 Comment

  1. Jeppe

    2014/02/05 at 19:47

    Har du rekommendationer på NÄR man exempelvis kan träna då för att öka rörligheten i exempelvis hamstrings, vilket är bland den tajtaste muskeln för mig, som sabbar knäböjs-utförandet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Skador