Connect
To Top

Träna Biceps Minskar Risk För Allvarliga Skador

Vid extremt tunga marklyft kan underhandsfattning ibland orsaka bristningar i biceps. Detta är ingen nyhet för de flesta, men viktigt att känna till om du inte redan är insatt. Att träna biceps gör inte bara armarna större, utan kan faktiskt minska skaderisken.

När man utför marklyft är det vanligt att man har kombinerat överhands- och underhandsfattning, alltså att man använder överhandsfattning med den ena handen och underhandsfattning med den andra. Detta för att skivstången ska ligga mer stabilt i händerna. Tekniken är relativt riskfri, men den kan ändå ge upphov till bristning i biceps.

Vid tunga lyft är händerna mycket spända, när biceps kontraheras för att du ska kunna greppa stången omvänt, förkortas den sidans biceps något, vilket kan orsaka en stor spänning som i kombination med tyngre vikter kan leda till bristning eller i värsta fall fullständig avslitning av bicepssenan.

Detta kan du förebygga genom regelbunden träning av biceps. Inte nödvändigtvis med tunga vikter utan snarare med lägre vikt i syfte att stärka senorna. Så är du en marklyftare av klass som gärna fyller stången med viktkakor och lyfter med omvänt grepp, se till att biceps får sin beskärda del av träningen också.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Bygga Muskler