Connect
To Top

Träna Kan Vara Nyttigt, Men När Blir Det Ohälsosamt?

Du är en av många som har anammat träning som livsstil, du kanske styrketränar flera dagar i veckan, kör kardio, spelar bollsport eller utövar kampsport. Oavsett vad du har som träningsform så känner du att du älskar det du gör och du brinner för att leva ett aktivt liv.  Men hur nyttigt är det att träna närmast maniskt mycket, egentligen?

Uteblivna utekvällar, inställda träffar på caféer och konstant matlådor i väskan. Alltid med träningskläder och färgglada hörlurar på huvudet för att skärma av omgivningen. Fokuserade, planerade och målmedvetna. De senaste åren har det vuxit fram en oerhört stark trend med en våg av unga människor som har anammat träning som livsstil. Både på gott och ont. Begreppet “ortorexi”, en sjukdom som kan drabba människor som tränar maniskt, blir allt mer vanligt förekommande, men är det något vi borde vara uppmärksamma på?

– Siffror från USA visar att var femte person som är aktiv inom idrotten är drabbad. Det är framför allt estetiska idrotter som gymnastik, simhopp och konståkning – där man också är ganska avklädd, säger Anatoli Grigorenko, grundaren av “Ylab“, till “Sisu Idrottsböcker“.

– Det är inte mängden som är avgörande utan förhållandet till träningen. Ortorektiker tränar inte för att må bra av träningen. De tränar för att de mår dåligt om de inte tränar. Det blir tvångsmässigt, De klarar inte av att vila, men vila är en förutsättning för prestationsförbättring, säger Yvonne Lin, fitnesspionjär, författare och entreprenör, till “Sisu Idrottsböcker“.

Så hur ska vi då förhålla oss till idrott och träning för att det inte ska övergå till ett sjukligt beteende?

– Träna det man tycker är roligt och givande. Man ska absolut hålla sig ifrån resonemanget vad som är bra och dålig mat och man ska sträva efter det som är positivt och inte vara rädd för det som är negativt, säger Yvonne Lin.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Livsstil