Connect
To Top

Träna Med Alkohol I Kroppen – Är Det Bra Eller Dåligt?

Att konsumera alkohol när man tränar för optimala resultat är en mindre bra idé. Att dricka alkohol direkt efter träningen, för att slappna, är ännu värre. Det är en fruktansvärt dålig idé. Det hämmar återhämtning, muskeltillväxt & viktminskning, visar forskningen.

En nyligen publicerad studie avslöjar att män som drack alkohol efter intensiv styrketräning – i form av 6 set knäböj med 80% av deras 1RM (maxlyft) – upplever ett minskat upptag av det anabola (uppbyggande) manliga könshormonet testosteron inuti musklerna. Kombinationen träning och alkohol hämmar inte bara  återhämtning och muskeltillväxt, utan även viktminskning.

Den överraskande studien är intressant eftersom det vid första anblick upptäcktes att det fria testosteronet faktiskt ökade som respons till kombinationen träning och alkohol. Forskarna är emellertid övertygade om att denna marginella ökning av testosteron inte bidrar till anabola effekter, eftersom andra mer väsentliga processer i kroppen inte fungerar som det borde när man konsumerar alkohol. Ämnet är komplicerat, och det krävs ytterligare forskning för att förstå alla bitar i händelseförloppet. Dagens data visar dock att det är bättre att undvika alkohol i kombination med styrketräning för maximal muskeltillväxt och optimal viktminskning.

2 Comments

  1. Olle Hallkvist

    2014/01/30 at 08:12

    Är det möjligt att få en länk till denna studie?

  2. randomgymmare

    2014/01/30 at 18:13

    Men, vi säg man ska kröka på fredag. (exempelpersonen tränar varje dag på ett bra schema, erfaren inom träning, räknar kalorier varje dag osv osv, personen dricker inte så ofta). Vad ska man göra för att göra det bästa av situationen? Ska man ändå träna på fredag, och lördag som vanligt eller?
    Exempelpersonen, dvs jag, är 18 år. Alltså har jag naturligt höga testo värden… så att testo temporärt sjunker kanske inte påverkar mig i lika hög grad som för en äldre person. Jag brukar träna den dagen, och dagen efter dricka väldigt mycket vatten och äta lika bra som vanligt, sen träna på kvällen dagen efter.
    Men är det då bättre att inte träna fredag eller va, vad är optimalt?
    sorry om frågan blev lite flummig

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Kost