Connect
To Top

Träna På Morgonen Eller Kvällen – Vad Är Bäst?

Träna på morgonen eller träna på kvällen? Vad är bäst för resultat? Det finns folk som säger än det ena och så finns det folk som säger än det andra. Vad är bäst för dig?

Hur du än vrider och vänder på det så behöver kroppen testosteron för att växa, som vi nämnt i tidigare inlägg (läs: Tips För Att Boosta Testosteronet Naturligt). Dina testosteronnivåer är som högst på morgonen eftersom kroppen producerar som mest testosteron då du sover. Det kan vara ett bra argument för att träna på morgonen.

Man pratar ofta om att man förbränner mera under tidiga morgonträningar än senare på kvällen. Detta är till viss del sant, eftersom man genom att träna på tom mage blir tvungen att använda kroppens energireserver. Däremot passar inte träning på tom mage alla, och med för lite energi i kroppen kan det hända att du inte presterar så bra som du kunde ha gjort med mat i magen, och därför kan hela effekten och förbränningen bli lägre.

Dock är din kropp ”kall” på morgonen, dina blodkärl är mer hopdragna eftersom kroppstemperaturen sjunker under natten och blodet cirkulerar inte lika mycket som när man är vaken och aktiv, så man kan säga att din kropp blir ”uppvärmd” under timmarna du är vaken.

De allra flesta presterar bra när de tränar på kvällstid, men den som vill eller ”måste ” träna tidigt anpassar sig ofta till att träna tidigt. Angående kroppstemperaturen så förefaller den mer gynnsam på kvällstid men det är en petitess. Den kan spela roll och den kan vara oväsentlig. Vill du inte lämna någon som helst detalj åt slumpen, och har möjlighet att välja dina träningstider som du vill, är det väl i så fall den enda lilla detaljen som talar mer för det ena än för det andra. Samtidigt går det ju att öka kroppsvärmen mer på morgonen via uppvärmning och varmare kläder.

Vad kan vi då dra för slutsats av detta? Kort så kan man nog säga att du inte kommer hitta den superoptimala tidpunkten att träna på ur muskelaktiveringsperspektiv.

Dock är kroppen en helt fantastisk maskin. I flera andra sporter än bodybuilding så vänjer de tävlande sina kroppar att “arbeta” tungt vid ungefär samma tid på dygnet som deras tävlingar hålls. Kroppen har en sanslös förmåga att anpassa sig och efterhand så kommer du också kunna prestera nära maximalt, om du ställer in kroppen på att “nu är det dags att arbeta tungt med musklerna”, vid en viss tid på dygnet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Bodybuilding