Connect
To Top

Tränar Du Ben Tillräckligt Tungt? Testa Detta Upplägg

Få saker kan vara så fantastiska och ångestfyllda på samma gång som ett rejält benpass. Inte bara för att det är fysiskt krävande, utan också för att det är psykiskt påfrestande och en mental utmaning att genomföra ett hårt, tungt benpass. Men tränar du tillräckligt tungt?

Som omnämnt i tidigare inlägg (läs: “5 Skäl Varför Du Inte Borde Skippa Benträningen”) så behöver du träna ben tungt. Benen har några av kroppens största muskelgrupper och svarar föga på tafatt träning. Du behöver träna med vikter som är tunga för dig och du behöver en hel del volymträning. Benen är de hjul som driver dig framåt dagligen och de är redan extremt vana vid hög belastning, så det krävs en del för att chocka dem.

Vi har satt samman ett väl omfattande benpass som inte ger utrymme för några frågetecken. Bit ihop och kör hårt!

  • Knäböj – 4 set, 12 repetitioner
  • Enbensböj mot bänk – 3 set, 10 reps
  • Benspark – 4 set, 16 reps
  • Raka marklyft – 4 set, 12 reps
  • Lårcurls – 4 set, 16 reps
  • Utfall – 4 set om minst 14 steg
  • Stående vadpress i smithmaskin – 4 set, 20 reps
  • Vadpress i benpress – 4 set, 20 reps

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Bodybuilding