Connect
To Top

Vad Är Whey-Protein & Hur Kan Du Dra Nytta Av Det?

Whey-protein är ett högt värderat, komplett protein som innehåller alla essentiella aminosyror din kropp behöver och är lättsmält. Whey-protein är också en av de bästa källorna för BCAA som innehåller leucin, som har visat sig stimulera proteinsyntesen.

Whey löses ut från ko-mjölk under tillverkningen av ost. Speciella enzymer tillsätts mjölk och orsakar det att separera. Ostmassan är används för att göra ost och lämnar bakom sig Whey-protein i vätskedelen. Denna flytande substans pastöriseras därefter och torkas till ett pulver för olika användningar.

Hög kvalitativa, ”kompletta” proteinkällor är animaliska proteiner sådana som kött, fisk, fågel, ägg, mjölk, ost, yoghurt och Whey-protein. Dessa livsmedel leverera alla väsentliga aminosyror kroppen behöver för att bygga och underhålla muskler och fungera korrekt. Protein som finns i de flesta vegetabilier, inklusive baljväxter, frön, nötter, grönsaker och spannmålsprodukter, anses vara ”ofullständiga” proteiner eftersom de saknar en del av de essentiella aminosyror som behövs dagligen.

Styrketräning ökar omsättningen av protein i din kropp som börjar under ditt träningspass och kan fortsätta i ungefär 24-48 timmar efter passet. Om du får i dig protein i anslutning till träningen så kan du öka proteinsyntesen och minska nedbrytningen under denna period. Proteinpulver är ett enkelt sätt att bidra med detta proteinet. När du dricker det så spjälkas det och tas upp i din mag- och tarmkanal, aminosyre-koncentrationen i blodet stiger och muskeluppbyggnaden ökar.

Vassleprotein, som är den populäraste typen hos tränande, är ett protein som snabbt tas upp av kroppen. Det betyder att du snabbt kan ta tillvara på den uppbyggande perioden efter styrketräning så bra som möjligt.

>> Klicka här för kosttillskott för snabb återhämtning

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Kost