Connect
To Top

5 Viktigaste Kosttillskotten För Optimal Återhämtning

Tung träning är grunden. För att förändra sin kropp, oavsett om det handlar om att minska kroppsfett eller öka muskelmassa, behöver man träna tungt. Men för att tillgodoräkna sig visuella resultat är återhämtningen lika viktig. Ett sätt att förbättra återhämtningen är kosttillskott. Här är 5 viktigaste kosttillskotten för återhämtning.

Protein
Protein är viktigt för att reparera skadad muskelvävnad. Det är inte bara grunden till allt liv, utan även musklernas byggstenar. Adekvat återhämtning kräver adekvat proteinintag. Proteindrinkar med vassleprotein är ett smidigt sätt att få i sig tillräckligt mycket protein för att effektivt återhämta musklerna. Kosttillskottets höga biologiska värde gör att det fungerar lika bra före som efter träning, mellan eller till måltider, och platsar som både träningsnutrition och komplement.

Kreatin
Kreatin är ett mångfacetterat kosttillskott med många olika positiva effekter. Det fungerar prestationshöjande och förbättrar muskeluthålligheten under träning. Kreatin förbättrar även glykogeninlagringen, muskeltillväxt och återhämtning. Ett tillskott med kreatin kan komma i form av kapslar eller pulver som du blandar med vatten. Olika sorter är olika snabbverkande, och det är inte alltid nödvändigt med en uppladdningsfas. Den vanligaste formen är monohydrat.

Kolhydrater
Kolhydrater är viktigt för att prestera maximalt. Även om styrketräning vanligtvis inte reducerar glykogendepåer (lager av kolhydrater) fullt ut kan det finnas tillfällen när kolhydrater efter träningen blir kritiskt. Till exempel när du tränar för att reducera kroppsfett och synliggöra dina muskler när du deffar, eftersom du inte har mycket kolhydrater att använda från första början. Ett kosttillskott med maltodextrin eller andra snabba kolhydrater fyller på dina glykogendepåer, förbättrar återhämtningen och optimerar förutsättningar för nästa pass.

Vitaminer
Vitaminer är en underskattad faktor när man talar om återhämtning. Vitaminer kanske inte bygger muskler, maximerar prestationsförmåga, eller på annat sätt påverkar den akuta responsen av tung styrketräning. Men det är viktigt att få i sig tillräckligt mycket vitaminer för att immunförsvaret ska fungera normalt. Det hjälper dig att hålla dig frisk och bekämpa fria radikaler. Ett tillskott med vitaminer, antingen i form av multivitamintillskott eller specifika vitaminer som C-vitamin eller D-vitamin, kan vara bra när du äter en ensidig kost som inte tillgodoser kroppen med allt den behöver. Extra viktigt blir det med vitaminer när du deffar.

Omega-3
För att kroppen ska återhämta sig på ett optimalt sätt efter träning är det viktigt med en normalt fungerande hormonproduktion. För att skapa hormoner som är relevanta för fettminskning, muskeltillväxt och återhämtning behöver kroppen få i sig fett genom kosten. Det gäller allt från testosteron, tillväxthormon till ghrelin och thyroid-hormoner. För adekvat återhämtning är det inte bara sunt, utan kanske rentutav en nödvändighet, med kosttillskott med essentiella fettsyror. Ett tillskott av omega-3 är bra för hormonproduktionen och förbättrar återhämtningen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Kost