Connect
To Top

Vill Du Gå Ner i Vikt? Då Borde Du Undvika Krogen

I ett tidigare inlägg så pratade vi om hur alkohol påverkar dina träningsresultat och din återhämtning (läs Alkohol Ger Sämre Muskeltillväxt i Flera Dagar). Det kan också vara bra att känna till vad som egentligen finns i de alkoholhaltiga dryckerna vi häller i oss till helgen. Kan en kväll på krogen motsvara en hel dags kaloriintag?

Man omnämner ofta alkohol som “tomma kalorier”, produkter och livsmedel som i princip inte ger kroppen någon nämnvärd mängd näring. Förutom alkohol så brukar även socker och processad mat kallas för tomma kalorier.

Öl – 40 cl öl på cirka 4,5 – 5,5 volymprocent innehåller ~180 kcal,  14 gram alkohol, 16 gram kolhydrater, 2 gram protein och 0 gram fett.

Vin – 20 cl vin på cirka  10 – 12 volymprocent innehåller ~140 kcal, 18 gram alkohol, 1 gram kolhydrater, 0,6 gram protein och 0 gram fett.

Sprit (Vodka) – 4 cl vodka på cirka 40 volymprocent innehåller ~95 kcal, 15 gram alkohol, 0 gram kolhydrater, 0 gram protein och 0 gram, fett.

Med dessa siffror kan vi lätt konstatera att en vanlig utekväll lätt kan påverka våra framsteg med träningen. 6 öl på 40 cl innebär ~1100 kcal och tar du dessutom 4 shots med 4 cl vodka på det så är du redan uppe i ~1500 kcal. Då räknar vi inte ens kalorierna som oftast följer med i drinkar och shots i form av tillsatser och socker.

Slutsatsen är alltså att en tillräckligt blöt kväll absolut kan motsvara en hel dags intag av kalorier.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Kost