Connect
To Top

Vince Girondas Giljotinpress – Den Ultimata Bröstövningen

Giljotinpress var den enda formen av bänkpress som den forna bodybuilding-gurun Vince Gironda rekommenderade till alla kändisar och professionella bodybuilders han tränade. Det var också den enda formen av bänkpress som den allra första Mr Olympia-vinnaren, Larry Scott, använde i sitt program för att bygga bröst.

Om du ska till gymmet och vill ha en enda tydlig och tuff bröstövning, så är giljotinpress ett utmärkt val. Övningen stimulerar nämligen hela bröstet – pectoralis övre, mellersta och undre delar.

Om du aldrig har gjort övningen innan kommer du känna lite mer ansträngning i axlarna i början, eftersom axlarna stabiliserar stången. Så börja därför med en lättare vikt så att axlarna får vänja sig vid den nya belastningen.

Hur utför man då giljotinpress? Som sagt, börja med en lättare vikt, dels för att låta axlarna vänja sig, men också för att du ska sänka vikten mot halsens nedre del.

Lägg dig på bänken och fatta stången med ett grepp som är bredare än axelbrett. Lyft av stången så att du hamnar i normal startposition för bänkpress.
Medan du andas in, sänk långsamt stången mot strupen tills stången nästan är nere. Dina armbågar ska vara utsvängda till 90 grader med armbågarna och underarmarna rakt nedanför stången. Märk att de inte ska gå längre ut är 90 grader. Pressa kontrollerat upp stången igen till startpositionen medan du andas ut.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Bodybuilding