Connect
To Top

Vitaminbomben: Blåbär Bland De Mest Nyttiga Bären

Blåbär är riktiga kraftbär. De små färgstarka vitaminbomberna är fulla av mineraler, antioxidanter och skyddar tarmen från inflammation. Förutom det så innehåller de få kalorier och är ett ypperligt komplement till din frukost eller ditt mellanmål.

Hundra gram frysta blåbär innehåller 0,5 gram protein, 0,5 gram fett, 7,6 gram kolhydrater, cirka 3 gram fiber och endast omkring 40-45 kilokalorier. Förutom vitaminer, mineraler och antioxidanter så innehåller blåbär riktigt bra kostfibrer som håller magen i ordning, du får bättre syresättning i hjärnan och förbättrar blodflödet.

Bäst är naturligtvis att äta råa blåbär, då är antioxidanternas funktion i som bäst skick. Om du inte kan få tag på råa blåbär så går det utmärkt att äta frysta, men genom värmebehandling försämras antioxidanternas funktion avsevärt, dock är de inte mindre nyttiga för det.

Bären går utmärkt i en sallad, i gröten på morgonen, tillsammans med kvargen till mellanmålet och som en hälsosam snack när hungern kryper på. Vill du ut och plocka färska bär i skogen så är juli månad rätt tid om du bor på södra halvan av landet, bor du däremot lite längre upp så får du vänta till lite senare, augusti – september.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Kost