Träning och fitness

Myter och fakta

Välkommen till denna blogg där vi vänder och vrider på myter och fakta om träning. Vi diskuterar alla tänkbara träningsformer och effekterna de har på kropp och hälsa och vi lutar inte åt att något är bättre eller sämre om så inte bevisas med hårda fakta.

 

 

 

Bra och dålig träning

Den träning man brukar välja att ägna sig åt lockar oftast av något specifikt skäl. Ibland är det träningen som är passionen och andra gånger är det resultaten som får en engagerad. Många menar att den bästa träningen är den som blir av, men ibland har man fysiska anledningar att hålla sig borta från vissa träningsformer.

 

 

Kost och kosttillskott

Sedan lägger vi förstås också en del av vårt fokus på kost, för den som tränar kommer förr eller senare också att intressera sig för kost och kosttillskott. Vad vi stoppar i oss, eller inte, har stor effekt på våra träningsresultat.

 

Sida 2

Inspiration är viktigt

25 mar 2018

Det finns två saker som är viktigt när man ska träna. Det är motivation och det är inspiration. Att motivera sig själv att träna, även de dagar man helst vill ligga i soffan är ett måste. För att kunna bli motiverad, så kan man inspireras av andra, genom att läsa deras träningsbloggar till exempel. Inspration kan man även hitta på en mängd andra sätt. Motivation och inspiration går lite hand i hand. Men det är du som måste se till att bli motiverad, genom att inspireras!

Motivera dig själv

Om träningen känns tuff en vecka, så är det så att du kanske måste motivera dig extra mycket för att ta dig igenom dina träningspass. Det finns en mängd sätt att bli motiverad på. Vad som fungerar för en person kanske inte funkar för dig. Hitta det som gör dig motiverad. Kanske att anmäla sig till en tävling kan motivera dig. Har jag en tävling att rikta in mig mot, så har jag ett mål med min träning. Då är det lättare att orka igenom vissa träningspass.

Variera din träning

Motivationen kan tryta om du alltid tränar samma sak. Testa annat i perioder, för att hitta tillbaka till motivationen. Inspireras av andra vad de tränar för något. Ta med en vän och träna tilsammans, då kan ni motivera varandra att orka igenom ytterligare ett pass, och ett pass till. Det ligger på dig att nå fram till de mål du vill nå med din träning.

Måste besöka kiropraktorn

23 mar 2018

Det senaste har jag börjat få en del ont i min rygg. Vet att det finns alternativa metoder att behandla detta, men jag funderar på att gå till kiropraktorn. Jag har inte gjort det tidigare själv, men vet flera andra som har fått god hjälp av en sådan. De kan ju hjälpa till med det mesta som rör kroppen. Det är ju bland annat ryggsmärta men även de kan hjälpa även om man har smärta, värk och stelhet och svårt att röra sig. Jag har varit hos en sjukgymnast tidigare, men känns som att en kiropraktor har mer kunskaper, men det kanske bara är en fördom.

Ta det lugnt med träningen

Eftersom jag känner av att jag har ont i ryggen så ska jag nog ta det lugnt ett tag med att träna. Vill ju inte förvärra det så att säga och risken är väl att man gör det om man fortsätter träna på samma sätt som innan. Det är nog bra att boka en tid så snart som möjligt till kiropratorn och få behandling. Då kan ju även han säga vad jag får göra och inte göra med min träning. Bara jag inte blir ordinerad fullständig vila. Det känner jag inte direkt att jag har tid med. Jag har ju vissa mål jag vill nå.

Ta lugna promenader

Ett tag nu innan jag kommer iväg för behandling så får det väl bli att ta lugna promenader så att man kommer ut och ändå rör på sig.

Ät rätt före och efter träningen

14 mar 2018

Det här med att ha bra kostvanor och äta rätt och bra, det är viktigt oavsett om man tränar eller ej. Dock är det extra viktigt just när man tränar, att få i sig rätt saker både före och efter. Det finns träningsbloggar och artiklar som tar upp detta hela tiden. Vad och när du äter påverkar nämligen både kroppens muskeluppbyggnad och fettförbränning, och äter du fel så kanske du inte maximerar träningen på rätt sätt.

Ät så här före träningen

Hur många timmar innan träning du ska äta, beror helt på vad du ska träna. Tränar du styrka, så kan du äta 1–2 timmar innan. Men ska du träna med en ögre intensitet och kondition/förbränning är det bra om du äter senast 2 timmar innan.

Att äta på fastande mage är inte farligt, men du kanske inte orkar att göra lika mycket som om du har ätit. 

Ät alltid efter träningen. Många tänker att man har varit så duktig när man har tränat att man inte vill ”förstöra det” med att äta efteråt. Dock är det tvärtom!

Välj rätt sorts mat

Givetvis är det bra att välja bra mat, en pizza innan eller efter träningen är ju inte det optimala. Det finns många bra kostplaner att välja mellan och du hittar många bra på internet. Sedan ska du äta så att du maximerar förbränning eller för att bygga muskler med mera. Så vad du ska äta beror ju även på det.