Många fördelar med att träna

Det finns många fördelar med att se till att få in träning i din vardag. Att träna gör att du kan må bättre, känna dig mindre stressad, göra dig mer kreativ och mycket mer. Att ta ett pass före du går till jobbet är inte fel, du kommer att vara mer kreativ på jobbet efter!

Träning ger dig även bättre självförtroende samt att du kommer bli lyckligare. Träning ger även hälsofördelar i form av bättre syreupptagning, bättre kondition, bättre ork och bra balans i livet. 

Träning på regelbunden basis är bra eftersom att det minskar risken att drabbas av oika sjukdomar, bland annat cancer. Det ger även de fördelar att du kommer att äta mindre onyttigheter.

Träning kommer även göra att du sover mycket bättre. Det är bra, eftersom att sover man dåligt så kan det leda till att du lättare drabbas av sjukdomar. Dåligt med sömn kan även göra att du lagrar mer fett och mår sämre överlag. 

Du kan även öka din livslängd med träning. En studie har visat på att  personer som är över 60 år kan minska risken för att dö i förtid med 22 procent genom att bara träna en kvart per dag.

Bra effekter med vardagsmotion

Det är bra att se till att få in rörelse i vardagen så väl som att gärna även träna och aktivera dig mer än så. Så klart är det bättre med lite rörelse än ingen alls, men bäst är det att både ha ett par träningspass per vecka samt aktivera dig med vardagsmotion annars. Får du in mer vardagsmotion, så ger det bra effekter med. Om du ersätter att vara helt stillasittande med 30 minuters vardags­aktivitet så kommer det att minska din risk med att dö i hjärt-kärlsjukdom med 24 procent. Om du ser till att göra minst 10 minuters måttlig till intensiv fysisk aktivitet per dag så minskar risken för samma sjukdom med 38 procent.

För att röra dig lite mer i vardagen, se till att ta en promenad på lunchen, ta trappor istället för hissen, gå av ett par hållplatser före din egna och så vidare.

25 jan 2021