Träning och skador

patienter på sjukhus i sjukhussäng

Inom träning och idrott så är det inte så ovanligt att man drabbas av skador av olika slag. I samband med träning kan man råka ut för saker så som löparknä, stukningar, vrickningar, ledbandsskador, eller någon form av inflammation. Detta kan oftast kommas till rätta med rehab och övningar hemma. Ibland kan det även vara att man bryter en arm, eller ett ben, eller liknande. Då är det ett måste att ligga på ett sjukhus för att få den hjälp man behöver. Idag har sjukhus bra sjukhussängar. De sjukhus som behöver ny sjukhussäng, de kan hitta detta på Swemed. Brutna ben i kroppen behöver oftast gipsas.

Undvik att skada dig när du tränar

Det finns sätt att träna på och hjälpmedel att använda sig av för att förebygga skador. Bland annat kan man använda sig av knästöd, armledsstöd och tejpa delar av kroppen. Vet man med sig att man stukar foten lätt så är det bra att göra något åt det. Återstukningar är vanligt om man en gång har stukat sig till exempel. Sedan kan man träna på ett sätt så att man inte utsätter kroppen för allt hårt slitage. 

Innan ett träningspass ska man värma upp kroppen och strecka ut musklerna med stretching, för att undvika skador. Är du otränad är det även bra att ta det lugnt, och komma igång sakta. Tänk även på att inte överträna, för det kan leda till förslitningsskador. Sedan är det inte fel att se till att satsa på rätt sorts utrustning!

 

 

23 apr 2019