Utmana dig själv med cykelvasan

Om du gillar att cykla som en del av din träning så kanske du skka steppa upp och träna lite mer. Det för att komma i form för cykelvasan. Denna brukar hållas under Vasaloppets sommarvecka. Denna vecka finns det flera olika lopp, både med cykel och löpning. Sammanlagt är det elva olika lopp i mountainbike och löpning och det sker under två veckor i augusti. När det gäller cykelvasan så består den av olika långa sträckor. Huvudloppet heter Cykelvasan 90 är på 94 kilometer. Så det gäller så klart att du har många mil trampade i benen innan du kör detta lopp! Se även till att förbereda dig på andra sätt, skaffa bra cykelstrumpor, hjälm, handskar, och annan utrustning. 

Kanske du är redo för Vasaloppstrippeln?

Du som redan är vältränad, på flera sätt, du kan satsa på det som heter Vasaloppstrippeln. Det är tre lopp som ska göras under ett och samma kalenderår. Det ska då vara ett av varje. Ett skidlopp, ett cykellopp och ett lopp med löpning. Det finns lite olika varianter på denna med, som utgår efter längden på loppen. Det är Vasaloppstrippel, Vasaloppstrippeln 90, Vasaloppstrippeln 45 och Vasaloppstrippeln 30. Du kan läsa mer om detta på vasaloppet.se. 

Håll formen hela året 

För att klara av ett eller flera av loppen ovan gäller det att du tränar, året om. Gymmet kan du gå till när som. Under vintern passar det bra att åka skidor och resten av året går det bra att cykla och springa. 

1 nov 2020