Viktigt att satsa på rätt kost och tillskott

När man tränar mycket är det viktigt att tänka på vad man stoppar i sig, både via kosten och via kosttillskott. När det kommer det till det senare så finns bra produkter på www.pm-sweden.se. När man tränar är det viktigt att du är extra noga med kosten för att optimera din prestation och utveckling. Du har behov av att få i dig proteiner, kolhydrater, fett, vitaminer och mineraler. 

Ord som ”bra” och ”nyttig” är rätt så breda begrepp när man talar om mat, och de beror dessutom på vem man talar om. Olika personer har olika behov och förutsättningar. Det beror på vad man tränar, vad man är för person annars, om man vill gå ner i vikt, upp i vikt, bygga muskler, få bra kondition och så vidare.

Exempel på generellt nyttiga livsmedel

Här ska du få en bra lista på livsmedel som rent generellt betraktas som ”nyttig mat”.

Grönsaker:
Broccoli
Lök 
Kål (
Spenat
Tomat
Ärtor
Paprika
Proteinkällor:
Rött kött
Fågel
Fisk, både fet och mager
Ägg
Mjölk
Ost
Kvarg
Sojabönor
Fettkällor:
Fet fisk 
Nötter
Avokado
Frön
Ägg
Olivolja
Smör
Grädde
Kolhydratkällor:
Potatis, sötpotatis och rotfrukter
Baljväxter som:
bönor
ärtor
linser
Matkorn som:
bulgur
matvete
quinoa
cous cous
Frukt
Bär
Fullkornsris
Fullkornspasta
Fullkornsbröd

Dessa livsmedel är en bra bas att stå på så att säga. Dock är den inte heltäckande, så det kan vara bra att komplettera även med andra livsmedel. Sen är det helt ok att ibland njuta av andra saker, som ett glas vin, en pizza, eller liknande, bara inte jämt om man säger så.

18 mar 2019