Connect
To Top

10 Frukter Som Skyddar Dig Mot Sjukdomar i Höst

Så här på hösten när nästan varenda kotte är förkyld eller åtminstone snuvig, så kan det vara bra att känna till vilka frukter som är extra nyttiga. Nedan listar vi 10 nyttiga frukter som du definitivt borde  äta mer av, eller så kanske du kan tipsa din förkylda vän om vad de kan äta för att snabbt ta sig tillbaka till gymmet.

Mango – Mycket rik på antioxidanter. En mango innehåller ca 6-7 mg betakaroten som i kroppen omvandlas till vitamin A, som sedan lagras i kroppen och ger ett naturligt skydd mot solens strålning. Har man problem med soleksem kan alltså mango vara extra bra att äta. Mango är också rik på C-vitamin samt fibrer som är viktiga för en väl fungerande matsmältning.

Papaya – Vitaminrik frukt som dessutom innehåller karotenoider, A-vitamin och flera andra viktiga näringsämnen. Papaya är rik på enzymer, däribland papain. Det bryter ner proteiner och bidrar till nedbrytningen av fett och stärkelse. Papaya rekommenderas till personer som har problem med att smälta proteiner.

Kiwi – Rik på C-vitamin och kalium som är bra för blodtrycket. I frukten finns också polyfenoler som förebygger hjärt- och kärlsjukdomar.

Granatäpple -Innehåller en rad antioxidanter, i synnerhet flavonoider, som tros ha hälsofrämjande effekter. Flavonoiderna finns också i till exempel kakao, rött vin och grönt te och anses skydda kärl och hjärta. Extrakt från granatäpple eller granatäpplejuice sägs motverka prostata- och bröstcancer.

Fikon – Rika på viktiga mineraler som till exempel kalcium, fosfor, kalium, järn och klor som ger en antiinflammatorisk effekt. De innehåller också vitamin A, B1 och B2. Fikon kan också vara effektiva vid viktnedgång eftersom de ökar mättnadskänslan.

Apelsin – Äter du en apelsin om dagen så får du dagsbehovet av C-vitamin säkrat, dessutom stärks immunförsvaret och förkylningar lindras.

Äpplen – Innehåller antioxidanter, mineraler och fibrer. I äpplets skal finns flavonoider, en grupp antioxidanter som tros kunna skydda mot cancer och hjärtkärlsjukdom. I äpplet finns också viktiga fibrer, pektin och cellulosa, som förebygger förstoppning och sjukdomar i tarmen.

Druvor – Rika på vitaminerna A, C, B6 och folsyra samt kalium, kalicum, järn, fosfor, magnesium och selen. De sägs också kunna bromsa upp hyns åldrande och har antivirala och antibakteriella egenskaper samt hjälper till att lindra infektioner. De antivirala egenskaperna är effektiva mot till exempel poliovirus och herpes simplex-virus.

Banan – Innehåller viktiga mineraler som kalium, magnesium, fosfor, kalcium, selen samt vitaminerna A, B, C och E. Kaliumet främjar hjärtat och minskar risken för åderförkalkning och stroke. I bananer finns också en sockerart som ökar halten goda bakterier i tarmarna. Det i sin tur ger bättre skydd mot infektioner och sjukdomar.

Avokado – Är egentligen ett bär. Rik på nyttiga fetter, framför allt enkelomättat fett, som kan hjälpa till att sänka halten av ”dåligt” kolesterol samt höja halterna av ”bra” kolesterol. Avokadon innehåller också omega 3-fettsyror som ger en slätare hy och bättre hjärnkapacitet. E-vitaminhalten i avokadon är hög och den håller huden mjuk och elastisk samt ger håret extra glans. Halten kalium är också hög och den bidrar till att reglera blodtrycket. Avokadon är också rik på vitamin B, A och C samt magnesium och fibrer.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Fettsyror