Connect
To Top

10 Tips För Att Maxa Motivationen i Gymmet

Är du en typisk periodare? Som kör igång, satsar allt och sedan ger upp? Först och främst, ge dig själv lite andrum. Vi missar ett träningspass då och då och det är inte alltid en dålig sak, din kropp behöver tid att återhämta sig från stressiga dagar. Men för att verkligen lyckas med träningen behöver du ha en plan som håller i längden.

Två nyckelord för att lyckas med dina mål – uthållighet och konsekvens och precis som i många affärsområden så kan du dra nytta av strategier för att nå dit du vill. Här är 10 förslag:

1 – Hitta din drivkraft till att träna. Det enskilt mest effektiva sättet att hålla sig till sin träning är att hitta den verkliga orsaken – din passion – för träning. Till exempel, att komma i form för din familj är ett bra mål, men varför vill du vara frisk för din familj? För när du står inför en hård uppsättning pull-ups och din motivation är låg, måste du dra nytta av den anledningen för att ta dig igenom det. Måla upp bilden framför dig så kommer det att hjälpa dig i mål.

2 – Sätt upp mål. Det kan både vara ett långsiktigt mål och det kan absolut vara delmål. Kanske ditt första mål är att helt enkelt skaffa dig ett medlemskap på ett gym. Gör det och arbeta sedan därifrån. Set och reps, den vikt du lyfter eller den tid du gör intervallträning, allt kan bli mål. Nedteckna dina delmål och kryssa av dem från din lista en efter en. Din framgång kommer att driva dig framåt och hålla dig fokuserad på hanterbara uppgifter, så att du kan nå dina större mål mycket tidigare.

3 – Avsätt tid i kalendern. Träningen är din egentid. Du vet att du behöver det, så avsätt tid och schemalägg så gott du kan.

4 – Träna med en vän. En god vän är ett gott stöd. En god vän känner dig och kan hjälpa till att pusha dig och du kan pusha henne eller honom. Ni kanske inte kan träna tillsammans varje gång, men ni kan ändå hjälpa varandra att vara konsekventa och motiverade.

5 – Träna med din partner. Att få sin partner inblandade förbättrar dina chanser avsevärt. Vid en studie vid Indiana University fann forskarna att partners som är aktiva tillsammans har 94% chans att hålla sig till sitt träningsprogram.

6 – Momentum. En timme i gymmet och tio vid ett skrivbord gör inte din livsstil aktiv. Du måste börja “mata” din träning genom att välja trapporna, gå mer och bara vara en mer aktiv person. Genom att röra på dig mer under hela dagen så kommer du att upptäcka att du har mer energi för din träning. Det är den typen av snöbollseffekt du vill få igång.

7 – Återhämtning. Ett av de främsta skälen till att människor slutar med sin träning är att det är jobbigt och att du får svår träningsvärk. Om du får fruktansvärd träningsvärk från att göra något så är det mycket viktigt att minska ömheten genom att inkludera återhämtning i ditt upplägg. Stretching efter varje pass och aktiv vila så som promenader för genomblödning i muskulaturen kommer hjälpa dig.

8 – Variation. Får du en möjlighet att testa något nytt, Zumba, fotboll, badminton, kampsport, you name it. Variation underhåller sinnet och nervsystemet.

9 – Ha rimliga förväntningar. Förändring sker inte över en natt. Det kommer att kosta svett, kanske lite blod, kanske några tårar, men när du bockat av alla dina delmål och öppnar dörren på glänt till ditt långsiktiga mål, se till att göra det med glädje, njutning och stolthet.

10 – Ha kul. Simpelt. Om du har roligt när du utövar din träningsform så är chansen väldigt stor att du kommer lyckas. Du kanske till och med har så roligt att du inte ens märker att du gått i mål för länge sen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Bodybuilding